مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام كرد

خطر پلاسما فروشی در بخش خصوصی

خطر پلاسما فروشی در بخش خصوصی

به گزارش خود درمانی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ضمن تشریح دستاوردها و اقدامات انجام شده برای تامین خون سالم و کافی برای بیماران و مراکز درمانی کشور از پلاسمافروشی در بخش خصوصی انتقاد نمود و اظهار داشت: این این روش ضمن به خطر انداختن سلامت اهداکننده و مصرف کننده داروهای مشتق از پلاسما، خطر کاهش اهدای داوطلبانه خون را در پی خواهد داشت.



به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی جمالی در پنجمین کنگره بین المللی طب انتقال خون که از بامداد امروز در هتل اسپیناس پالاس درحال برگزاری است، اظهار داشت: سازمان انتقال خون ایران سازمانی ملی است که در تمام مراکز استانها و خیلی از شهرستان ها پایگاه های انتقال خون با سیاستگذاری ها و امکانات یکسان به وجود آورده است و الگویی موفق از یک انتقال خون ملی است.

وی با اشاره به پنجاهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران افزود: سال جاری مقارن است با جهش بزرگی در فاکتورهای در رابطه با تولید خون کافی و سالم. مطابق با آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۰۷ اهدای خون ایران بصورت ۱۰۰ داوطلبانه بوده است و فاکتورهای سلامت خون در ایران همانند کشورهای پیشرفته و با درآمد بالا است.

جمالی افزود: سال قبل بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار اهدای خون در کشور داشتیم و برای نخستین بار به شاخص اهدای۲۷.۳ در هزار دست یافتیم. همین طور برای نخستین بار تامین نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده های خونی از میانگین کشوری ۹۰ درصد به رقم ۱۰۰ درصد رسید.

وی همین طور اظهار داشت: برای نخستین بار آزمایشات غربالگری ویروسی و گروه بندی خون در سراسر کشور بصورت اتوماسیون به انجام می رسد. همین طور برای نخستین بار در کشور غربالگری آنتی بادی و تعیین فنوتیپ گروههای خونی بصورت اتوماسیون به راه افتاده است و تا پایان امسال غربالگری آنتی بادی بر روی تمام خون های اهدایی به انجام می رسد و امکان تعیین ژنوتیپ گروههای خونی در کشور نیز فراهم گشته است.
آغاز انتقال خون پیش بیمارستانی در مراکز اورژانس

وی با اعلان اینکه درصد خون کم لوکوسیت از ۲۵ درصد در سالیان گذشته به ۷۰ درصد رسیده است، افزود: برای نخستین بار آزمایش غربالگری مولکولی برای یک میلیون خون اهدائی در حال انجام می باشد و تا انتهای سال برای تمام خون ها به انجام می رسد. همین طور برای نخستین بار انتقال خون پیش بیمارستانی در مراکز اورژانس شروع شده و به تدریج نیز توسعه خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همین طور به میزان پلاسمای استحصال شده از خون های اهدایی اشاره نمود و اظهار داشت: این آمار نیز از ۱۸۰ هزار لیتر سالیان گذشته به ۳۰۰ هزار لیتر در سال قبل رسیده است که تا پایان امسال به ۳۵۰ هزار لیتر می رسد.

جمالی افزود: بخش عمده ای از ملزومات انتقال خون نظیر کیسه خون و تجهیزات مرتبط مانند تخت های خونگیری، یخچال و غیره نیز در کشور تولید می شود.

وی در عین حال اظهار داشت: در سازمان انتقال خون ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت ها، نسبت به برخی موارد نیز نگران هستیم. طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت خیلی از کشورهای جهان همچون کشورهای مسلمان منطقه از حداقل امکانات انتقال خون برخوردار نیستند. همین طور اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه در خیلی از کشورها و حتی برخی کشورهای با درآمد بالا هنوز محقق نشده است. همین طور وابستگی جدی کشورهای منطقه به غرب از نظر تامین داروهای مشتق از پلاسما وجود دارد.
انتقاد از تهیه پلاسما از طرف بخش خصوصی
جمالی با طرح این نگرانی ها اظهار داشت: تهیه پلاسما به روش پلاسمافرز توسط بخش خصوصی با پرداخت پول ضمن به خطر انداختن سلامت اهدا کنندگان پلاسما و سلامت بیمار مصرف کننده داروهای مشتق از پلاسما، خطر کاهش حس نوع دوستی و اهدای داوطلبانه خون را در پی خواهد داشت و به صورتی استثمار طبقات مستضعف جامعه را نیز در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با پیر شدن جمعیت و کاهش فرزندآوری احتمال کمبود خون و فرآورده های خونی نیز در سالیانه آتی جدی است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در آخر اظهار امیدواری کرد که در نشستی که با مسئولان انتقال خون کشورهای منطقه خواهند داشت، قدمهای موثری در راستای پیش گیری از این مخاطرات و کمک به کشورهای محروم از خدمات انتقال خون برداشته شود.





منبع:

1403/02/25
12:32:13
5.0 / 5
245
تگهای خبر: آزمایش , امداد , انتقال خون , اهدای خون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت