نحوه رسیدگی به اختلافات بیمه ای را بشناسید
به گزارش خود درمانی، سازمان بیمه سلامت ایران، نحوه رسیدگی به اختلافات بیمه ای در جواب سوال بیمه شدگان را تشریح کرد.
به گزارش خود درمانی به نقل از مرکز امور مشتریان و اطلاع رسانی سازمان بیمه سلامت ایران، گاهی امکان دارد بیمه شده با رای صادر شده از جانب کمیسیون پزشکی، تأمین خسارت یا تأیید خدمات درمانی موافق نباشد. در چنین شرایطی قانون این حق را به فرد داده تا درخواست بررسی دوباره یا اعتراض رسمی ثبت کند. اما این روند چه طور انجام می شود؟ چه مدارکی لازم است؟ و در چه مواردی اعتراض قابل بررسی است؟ در این راهنما پاسخ همه این سوالات را خواهید یافت. در چه مواردی میتوان به رای بیمه سلامت اعتراض کرد؟ عدم تأیید هزینه های درمانی یا نسخ• رد درخواست خسارت متفرقه• نتیجه کمیسیون پزشکی در مورد بیماری خاص یا خدمات رد درخواست تغییر صندوق یا پوشش بیمه ای عدم پذیرش مدارک به وسیله سیستم رسیدگی چطور اعتراض خویش را ثبت کنیم؟ راهکارهای اعتراض به هزینه تعیین شده خسارت و موارد در رابطه با عرضه خدمت؛ رجوع حضوری به میز خدمت تماس با ۱۶۶۶ درگاه چت آنلاین در پرتال سازمان سامانه شکایات (در پرتال سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری شهروندی)
آیا امکان ثبت اعتراض آنلاین وجود دارد؟
هم اکنون برای اعتراض بیمه شدگان و ثبت شکایت طبق روال زیر می تواند اقدام کرد: رجوع حضوری به میز خدمت تماس با ۱۶۶۶ درگاه چت آنلاین در پرتال سازمان سامانه شکایات (در پرتال سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری شهروندی)
بررسی اعتراض چقدر زمان می برد؟
معمولا طی ۱۰ تا ۲۰ روز کاری اعتراض در کمیته های رسیدگی بررسی و پاسخ نهائی داده می شود. در موارد تخصصی، امکان دارد پرونده به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شود که این روند کمی طولانی تر است.
اگر رای کمیسیون مجدداً رد شد، راه دیگری وجود دارد؟
در صورتیکه نتیجه نهائی از نظر شما همچنان ناعادلانه باشد، می توانید؛ مجدداً با مدارک جدید اعتراض کنید یا از راه مراجع قضایی (دیوان عدالت اداری) اقدام قانونی پیگیری کنید.
آیا برای ثبت اعتراض باید هزینه ای پرداخت شود؟
خیر، ثبت اعتراض در بیمه سلامت مجانی است. اما برخی مدارک مثل کپی مدارک یا گزارش پزشک امکان دارد هزینه داشته باشند. اعتراض به تصمیمات بیمه سلامت حق شماست و ساز و کار مشخصی برای آن پیشبینی شده است. مهم ترین نکته، جمع آوری دقیق مستندات و ثبت بموقع اعتراض است. اگر احساس می کنید در روند درمان یا تأمین هزینه ها بی عدالتی صورت گرفته، حتما از این حق استفاده کنید و پیگیری را تا دریافت پاسخ شفاف ادامه دهید.
منبع: خود درمانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب