نخستین آزمایش تشخیصی خون برای ضربه مغزی

نخستین آزمایش تشخیصی خون برای ضربه مغزی

به گزارش خود درمانی سازمان غذا و داروی آمریكا نخستین آزمایش تشخیصی به منظور تشخیص ضربه مغزی را تایید كرد.



به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) اولین آزمایش خون را تایید كرده است كه می تواند به صورت موثری میزان صدمه دیدگی را در ضربه مغزی ارزیابی كند.

اولین آزمایش تشخیصی برای ارزیابی شدت یك ضربه مغزی توسط سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) تایید شده است. این آزمایش خون می تواند با دقت و سرعت، بیماران دچار صدمه بافت مغزی یا جراحت های داخلی جمجمه، بعد از ضربه به سر را بدون نیاز به سی.تی اسكن گران قیمت و وقت گیر تشخیص دهد.

به طور كلی هنگامی كه یك فرد بعد از ضربه به سر به یك پزشك متخصص رجوع می كند، تنها راهی كه به صورت موثر صدمه مغزی را تشخیص دهد، این است كه یك سی.تی اسكن صورت گیرد. اما این روش بسیار ناكارآمد است، چون كه بیش از 90 درصد از افرادی كه با ضربه مغزی به بخش اورژانس رجوع می كنند، با جواب سی.تی اسكن منفی بازگردانده می شوند.

این آزمایش خون جدید موسوم به "شاخص ترومای مغز"(BTI)، دو اثر بیولوژیكی پروتئینی را كه بعد از صدمه مغزی در خون فرد دیده می شود، ردیابی می كند.

سطح بالای "UCH-L1" و "GFAP" در خون نشان داده است كه بیماران دچار ضایعات داخل جمجمه هستند.

مطالعه بالینی اخیر نشان داد كه آزمایش خون در پیش بینی ضایعات داخلی مغز در 97.5 درصد بیماران مبتلا مؤثر بوده است و حتی مهمتر از آن، 99.6 درصد در پیش بینی بیمارانی كه ضایعات داخل جمجمه ای ندارند، موثر بوده است.

اعلام نتیجه این آزمایش خون جدید، سه تا چهار ساعت طول می كشد كه به این مفهوم است كه برای اتاق های اورژانس و بیمارستان ها در تعیین اینكه بیماران باید به سراغ عكسبرداری سی.تی اسكن گران و وقت گیر برود یا نه، ابزار مفیدی است.

وزارت دفاع ایالات متحده هم علاقه خویش را به این روش ابراز كرده است و می گوید كه این روش می تواند برای ارتش در به سرعت تشخیص دادن شدت صدمه های سر پرارزش باشد و اینكه آیا اقدامات بیشتر برای سربازان در مدت كوتاه ضروری می باشد.

"اسكات گاتلیب"، عضو هیئت رئیسه FDA می گوید: آزمایش خون جدید برای ارزیابی ضربه مغزی نه تنها یك ابزار جدید برای پزشكان فراهم می كند، بلكه مرحله مدرن و جدیدی را در مراقبت پزشكی از موارد مشكوك مهیا می كند.

تایید عمومی این آزمایش خون بالینی برای تشخیص ضربه مغزی حاصل سال ها كار محققان در سراسر جهان است.

شركت توسعه دهنده این تست خون در حال مطالعه این است كه "آیا این اثرهای بیولوژیكی تعیین كننده می توانند در بازیابی ضربه مغزی مفید باشند؟".



 

1396/11/27
14:56:27
5.0 / 5
5584
تگهای خبر: بیمار , پزشك , دارو , آزمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت