وزیر بهداشت تاكید كرد

قیمت سیگار در ایران ارزان تر از دنیا، مالیات مناسب وضع شود

قیمت سیگار در ایران ارزان تر از دنیا، مالیات مناسب وضع شود

خود درمانی: وزیر بهداشت با تاكید بر ضرورت افزایش مالیات بر دخانیات به منظور كاهش مصرف آن، اظهار داشت: به هر نسبت كه مبلغ سیگار افزایش یابد، دسترسی كاهش خواهد یافت و در این زمینه لازم است از تجربیات بین المللی استفاده گردد.


دكتر سیدحسن هاشمی در گفت وگو با ایسنا، در واكنش به برخی تلاش ها برای پایین نگه داشتن قیمت سیگار به بهانه كنترل قاچاق آن، اظهار داشت: به نظر من در این مورد هم باید به تجربیات بین المللی احترام بگذاریم و از آن ها استفاده نماییم.
وی اضافه كرد: قیمت سیگار در همه جای دنیا گران تر از ایران است، دلیلش هم آن است كه بالاخره قیمت روی مصرف اثر می گذارد؛ طبیعی است كه اگر سیگار مجانی شود، مصرفش بسیار بیش از میزان فعلی افزایش خواهد یافت. اما به هر نسبت كه مبلغ افزایش یابد، دسترسی كاهش پیدا خواهد نمود.
وزیر بهداشت اظهار داشت: بر همین مبنا این كه بعضی ها با افزایش مالیات بر سیگار مخالفت كنند، در حالیكه این مورد هم روی مصرف اثر می گذارد و هم برای خزانه یك منبع درآمد است، حقیقتا من متوجه علت مخالفت آنها نمی شوم.
وی ادامه داد: البته طبیعی است كه در این میان صنفی كه درگیر تولید یا واردات است، به منافع شان فكر می كنند ولی این كه تعدادی از نمایندگان محترم مجلس وارد صحنه شوند و با تعصب از افزایش عوارض سیگار جلوگیری نمایند یا مصرف قلیان در بعضی مجموعه ها آزاد شود، برای خود من واقعا جای سوال است؛ چون كه این افراد انسان های شریفی هستند و بطور قطع نمی خواهند آسیبی به موكلان شان وارد شود، بر همین مبنا تصورم آن است كه اطلاعات ناقص به آنها داده شده و اگر اطلاعات دقیق تری در اختیارشان قرار گیرد، حداقلش این است كه از یك رویه غلط حمایت نخواهند كرد.
وزیر بهداشت اظهار داشت: سلامت مردم بسیار مهم است و از سویی هم حدودا اغلب كسانی كه اعتیادهای دیگری پیدا كرده اند، مقدمه اش از سیگار بوده است و در همه جای دنیا حتی كشورهای همسایه ما سخت گیری جدی در این زمینه وجود دارد.بنابراین یكی از ابزارهای كشورها در این زمینه، وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار است. اگر مالیات مناسب وضع شود مصرف حتما كاهش خواهد یافت و این تبلیغ در جامعه كه با افزایش مالیات، قاچاق افزایش می یابد، غلط و اشتباه است و با عنایت به مطالعه انجام شده از جانب سازمان بهداشت جهانی، حتما مصرف كاهش پیدا خواهد نمود.



1396/11/23
14:11:24
5.0 / 5
5548
تگهای خبر: بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت