داروهای موثر در تعهد بیمه ها نیست

مشكلات بیماران سرطانی به علت بدهی بیمه ها، هزینه درمان زیاد است

مشكلات بیماران سرطانی به علت بدهی بیمه ها، هزینه درمان زیاد است

خود درمانی: گرگان- در حالیكه به قول علوم پزشكی گلستان سالی دو هزار و ۲۰۰ بیمار به مبتلایان سرطان در گلستان اضافه می شود، به علت بدعهدی و بدهی مالی بیمه ها تامین بعضی داروها دشوار است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مهین نورافروز: كَنسر یا سرطان، بیماری ترسناكی كه خیلی از مبتلایان به آن بیشتر از خود بیماری، ترس ناشی از مبتلا شدن آن ها را از پا در آورده، مدتی است در گلستان حرف اول را در مرگ میر ساكنان این استان بین سایر بیماری ها می زند. آمارها نشان می دهد، سرطان جایگاه اول تا سوم را در عامل مرگ گلستانی ها به خود اخصاص داده و بررسی های بیشتر هم می گوید بیش از هفت هزار نفر در استان مبتلا به این بیماری هستند.
اما این همه ماجرا نیست زیرا آمار بالای مبتلایان به سرطان آن هم در استانی كه از نظر اقتصادی در رده های آخر جدول درآمد قرار داد و سرانه درآمد مردمانش از میانگین كشوری كمتر است، مشكلاتی مانند زیرساخت های درمانی و از همه مهمتر نیاز دارویی را تشدید كرده است.
بیماران سرطانی برای درمان خود مسیر شیمی درمانی و رادیوتراپی را طی می كنند و گاهی بعضی بیماران هم علی رغم انجام این مراحل درمانی نمی توانند بر بیماری غلبه كنند. در چنین شرایطی، تكرار هزینه های شیمی درمانی كه به قول بیماران برای آن ها بسیار سنگین هم هست، تحمل بیماری را برای آن ها دشوارتر می كند.
در بعضی موارد هم بیمه نبودن برخی داروهای شیمی درمانی و غیردولتی بودن بعضی مراحل درمانی، راه را برای سودجویان در این زمینه هموار كرده و بیماران را با مشكلات درمانی زیادی مواجه می كند.
سال گذشته محمدرضا قوام نصیری رئیس انجمن رادیوتراپی آنكولوژی ایران، در سایت های خبری از اختصاص سهم ۱۵ درصدی داروهای شیمی درمانی نسبت به مصرف كل داروهای كشور اطلاع داد و اظهار كرده بود كه هزینه داروهای شیمی درمانی طبق آمار مراجع رسمی، مبلغی بالغ بر یك هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال است كه به نسبت جمعیت كشور چنین مصرفی خارج از قاعده و سرسام آور است.
این در حالی است كه اوایل سال جاری عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشكی استان گلستان اعلام نمود درسال، دو هزار و ۲۰۰ مورد جدید بیماری سرطان در استان تشخیص داده می گردد كه با وجود هزینه های گزاف دارویی و درمانی این مساله نگرانی های زیادی را به بار آورده است.
اگر چه با اجرای طرح تحول سلامت بخشی از هزینه های دارو و درمان توسط دولت پوشش داده شد و بیماران فقط ۱۰ درصد هزینه را پرداخت می كنند، اما تحت پوشش نبودن برخی داروهای موثر در درمان و سهمیه داروهای حیاتی برای بیماران سرطانی، به علت عدم توانایی مالی داروخانه ها در بازپرداخت بدهی های خود به شركت های توزیع كننده دارو، از مشكلاتی است كه بیماران با آن دست به گریبانند.

هزینه دارویی آزار دهنده تر از سرطان است
مادر یك كودك مبتلا به سرطان خون با اشاره به اینكه برای دریافت داروهای كودكش با مشكل روبه رو است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: تا كنون دوبار تاریخ شیمی درمانی كودكم به علت كمبود دارو و در نوبت قرار گرفتن، به تعویق افتاد كه این مساله سبب بدحالی او و نگرانی خانواده شد. درمان كودكم در مطب پزشك خصوصی در وضعیت بهتری انجام می شود، اما به علت هزینه بالای دستمزد شیمی درمانی پزشك متخصص، امكان استفاده از این خدمات را ندارم
آمنه مقیسی اضافه كرد: برخی داروهای تجویزی پزشكان كه درصد بهبود كودك را بالا می برد، بسیار گران بوده و از حمایت های بیمه ای برخوردار نیست.
وی ادامه داد: از جانب دیگر با آنكه می دانم مراحل درمان كودكم در مطب پزشك خصوصی در وضعیت بهتری انجام می شود، اما به علت هزینه بالای دستمزد شیمی درمانی پزشك متخصص، امكان استفاده از این خدمات را ندارم.
وی اضافه كرد: درد سنگین هزینه های دارویی و درمانی آزار دهنده تر از سرطان است.
افزایش ۲. ۵ برابری نرخ داروهای داخلی
یك بیمار سرطانی دیگر هم با ابراز گلایه مندی از متفاوت بودن خدمات درمانی و دارویی، به خبرنگار مهر اظهار داشت: داروهای وارداتی اثرگذار بر روند درمان سرطان كه عوارض بدحالی شدید، ریزش های یك باره موی سر و بی حالی را در بیمار ندارد، دارای تعهد بیمه ای نیستند.
ملا علی ملكی اضافه كرد: خیلی از بیماران سرطانی به علت ناآگاهی از نوع داروهای درمانی و شرایط مالی نامناسب، به اجبار برای درمان به سمت داروهای دارای تعهد بیمه ای كه بیشتر آن ها داخلی است، می روند كه این داروها هم در بعضی مواقع با كمبود رو برو است.
وی اضافه كرد: صف های طولانی مدت بیماران برای عرضه نسخه ها و دریافت دارو، بیماران و خانواده هایشان را از پای درآورده و مسئولان فقط به تعهد بیمه ای اكتفا كرده اند، اما توجهی به دیگر مشكلات دارویی و درمانی ندارند.
وی اضافه كرد: برخی داروهای داخلی موجود هم تاثیرگذاری چندانی بر درمان موثر بیمار ندارد و بیماران را در طول درمان دچار برخی مشكلات جسمانی می كند.
بهبود سرطان در گرو درمانی پرهزینه است
یك بیمار سرطانی بهبود یافته هم با اشاره به اینكه بیماران سرطانی زیادی بر اثر رعایت نشدن روند دقیق درمان و استفاده نكردن از داروهای مناسب جان خویش را از دست می دهند، به خبرنگار مهر اظهار داشت: خیلی از سرطان های موجود قابل درمان هستند به شرط آنكه بیمار در فضایی مناسب و با داروهای موثرتری اقدام به درمان كند.
حسین احمد زاده اضافه كرد: چنانچه این بیماران در طول درمان در محیطی نامناسب درمان شوند و نسبت به هزینه های درمانی خود مدام دچار استرس ناشی از این وضعیت باشند، توان زیادی در برابر درمان نخواهد داشت و همین مساله باعث ضعف آنها و پایین آمدن درصد بهبودی آنان می گردد.
وی اضافه كرد: با اینكه دولت با تولید طرح تحول سلامت بخشی از این هزینه ها را تقبل كرده است، اما هم اكنون خیلی از پزشكان و داروخانه ها به علت بد عهدی بیمه ها قراردادهای خویش را فسخ كرده و بیمار به ناچار برای درمان اقدام به پرداخت آزاد مبلغ دارو و یا ویزیت درمان می كند.

بدعهدی بیمه ها به داروخانه ها زنگ خطری برای مسئولان است
در حالی كه خیلی از بیماران سرطانی از نحوه توزیع و كیفیت دارو و هزینه های ناشی از آن ابراز نارضایتی می كنند، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی استان گلستان عنوان می كند كه تا كنون مشكلی در زمینه كمبود داروهای سرطانی در استان نداریم.
محمد صلبی با اشاره به اینكه با همه توان جلوی كمبود داروهای درمان بیماران سرطانی را خواهیم گرفت، به خبرنگار مهر اظهار داشت: با رایزنی های مختلف و پیگیری وضع موجود، تا كنون مشكلی مرتبط با كمبود دارو در استان نداشته ایم.
وی اضافه كرد: هم اكنون حدود ۹ داروخانه در سراسر استان برای اعطای دارو به بیماران سرطانی با این دانشگاه و بیمه ها طرف قرار داد هستند كه نیازهای دارویی این بیماران توسط آن ها رفع می گردد.
صلبی مرتبط با وضعیت بیمه ای داروهای داخلی و خارجی اظهار داشت: داروهایی كه شركت های وارد كننده و یا سازنده آن در ایران با دانشگاه و داروخانه ها طرف قرارداد باشند، قطع یقین به دست بیماران سرطانی خواهد رسید، اما برخی داروهای وارداتی به علت طرف قرار داد نبودن با بیمه ها از مبالغ بالایی برخوردار می باشند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی گلستان در ادامه یكی از دلایل كمبود دارو را بدعهدی بیمه ها عنوان نمود و اظهار داشت: تعدادی از شركت های داروسازی به علت بدهی داروخانه ها، كه مسبب آن پرداخت نشدن بیمه های دارویی است، از ارسال دارو به داروخانه مورد نظر خودداری می كنند كه در این مواقع دانشگاه ورود پیدا كرده، با مذاكره و حتی ملزم كردن شركت مورد نظر برای ارسال دارو به داروخانه، اجازه نمی دهد كه بیماران با كمبود دارو مواجه شوند.
صلبی با اشاره به اینكه هم اكنون بخش دارو و درمان با برخی كمبودهای بودجه ای مواجه می باشد، اظهار داشت: این مساله مختص به گلستان نیست، اما می تواند زنگ خطری برای مسئولان حوزه سلامت باشد كه در صورت دیر پرداخت شدن معوقه های بیمه ای، داروخانه ها، شركت ها و برخی بخش های درمانی، از ادامه قرارداد منصرف شده و تغییر مسیر بدهند.
وی ادامه داد: امید داریم این اتفاق هیچگاه رخ ندهد و با همه توان جلوی آن را خواهیم گرفت، اما باید از هم اكنون تلاش ها برای رفع این موانع با جدیت بیشتری صورت گیرد، چون كه سلامت شهروندان و بیماران در اولویت كاری مسئولان دانشگاه است.
صلبی بابیان اینكه هم اكنون با كمبود دارو مواجه نیستیم، اظهار داشت: مساله اصلی تعهد بیمه ای است و بیماران نگران كمبود دارو نباشند، چنانچه تعهدهای بیمه ای به داروخانه ها و شركت ها پرداخت شود، همچنان دارو در اختیار بیماران خواهد بود.
بدهی ۱۵ میلیارد تومانی بیمه سلامت گلستان
معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی گلستان در حالی نسبت به بدعهدی بیمه ها ابراز نگرانی می كند كه چندی قبل هم مدیركل بیمه سلامت استان در جمع خبرنگاران اعلام نمود كه این بیمه مبلغ ۱۵ میلیارد تومان به مراكز مختلف درمانی و دارویی بدهی دارد.
سید محمد حسینی با اشاره به اینكه كمتر از ۱۰ درصد داروخانه های استان طرف قرار دارد با بیمه ها نیستند، به خبرنگار مهر اظهار داشت: بخشی از بدهی بیمه به داروخانه های طرف قرارداد پرداخت شده و همچنان به دنبال دریافت اعتبار برای پرداخت مابقی بدهی های بیمه به مراكز مختلف هستیم.
وی اضافه كرد: به رغم مشكلات بودجه ای همچنان همه بیماران سرطانی از خدمات بیمه ای در استان بهره مند هستند و تا كنون حتی یك مورد بیمه ای به علت كمبود بودجه، از سیستم خارج نشده است.
حسینی ادامه داد: هم اكنون پرداخت های بیمه ای در بخش بیمارستان های تحت نظارت دانشگاه تا آخر بهمن سال گذشته، بیمارستان های خصوصی تا آخر دی سال گذشته، پزشكان طرف قرارداد تا آخر ۹۶ و داروخانه ها تا آخر خرداد ۹۶ پرداخت شده است، تا بیماران با مشكل خاصی روبرو نشوند.
وی اضافه كرد: سال قبل به رغم خرید هشت هزار میلیارد اوراق اسلامی، با چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی وارد سال ۹۶ شدیم.

بخش زیادی از بدهی های بیمه ای سال جاری پرداخت نشده است
مدیركل بیمه سلامت استان، اظهار داشت: تا این لحظه فقط توانسته ایم بدهی سال ۹۵ را پرداخت نماییم و بخشی زیادی از این بدهی از منابع ۹۶ پرداخت شده، كه هنوز به اتمام نرسیده است.
حسینی اضافه كرد: چنانچه شرایط موجود همچنان ادامه یابد و كسری ها جبران نشود، ممكن است سال آینده قادر به عرضه خیلی از خدمات برای بخش دارو و درمان نباشیم و ادامه این مسیراز تعهد ما خارج خواهد شد. چنانچه شرایط موجود همچنان ادامه یابد و كسری ها جبران نشود، ممكن است سال آینده قادر به عرضه خیلی از خدمات برای بخش دارو و درمان نباشیم
بدهی سازمان های بیمه گر به داروخانه ها از یك سو و عدم توان داروخانه های دولتی و خصوصی در بازپرداخت بدهی های خود به شركت های توزیع كننده دارو از جانب دیگر سبب شده، حتی تزریق اعتبارات دولتی هم قادر به درمان زخم كهنه مطالبات بخش دارو و درمان از سازمان های بیمه گر نباشد.
فارغ از چرایی بزرگ شدن این مشكل كه خیلی از كارشناسان دلیل اصلی آن را بالا رفتن ۲. ۵ برابری هزینه های درمان بعد از اجرای طرح تحول سلامت می دانند و معتقدند با اجرای این طرح توان مالی و پرداخت بیمه ها هم ۲. ۵ برابر كمتر شده است، آنچه در عمل مشخص شده بدهی چندین هزار میلیارد تومانی بیمه های درمانی به وزارت بهداشت و مراكز درمانی و دارویی، علت اصلی این بحران است.
تابستان امسال ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در گفتگو با یك پایگاه خبری، بدهی سنگین سازمان های بیمه گر را مشكل اصلی این روزهای نظام سلامت برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران عنوان نمود و گفته بود كه درحال حاضر مجموع مطالبات وزارت بهداشت در حوزه درمان، دارو و بهداشت به ۱۰ هزار میلیارد تومان می رسد كه همین مطالبات سبب شده بیمارستان های دولتی و داروخانه های بیمارستانی و دولتی توان كمتری برای پرداخت بدهی شركت های توزیع كننده دارو داشته باشند و از آن سو هم شركت های دارویی حاضر به فروش دارو به مجموعه های بدهكار نیستند.
در چنین شرایطی كه ترس و درد بیماری سرطان خیلی از پا در می آورد، دولت باید با اتخاذ سیاست های درست مشكلات مالی را از پیش روی مبتلایان به سرطان بردارد تا بیماران با خیال آسوده تر روند درمانی خویش را طی كنند.

1396/11/09
19:20:43
5.0 / 5
4579
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت