نتایج مطالعه در مناطق فقیرنشین اسكاتلند نشان داد

خرده فروشان تنباكو، عامل ترغیب كودكان به سیگاری شدن

خرده فروشان تنباكو، عامل ترغیب كودكان به سیگاری شدن

خود درمانی: كارشناسان اسكاتلندی می گویند: كودكانی كه در مناطق فقیرنشین زندگی می كنند به نسبت كودكانی كه در مناطق مرفه تر زندگی می كنند، بیشتر در معرض استعمال سیگار قرار می گیرند.


به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، یك مطالعه با بررسی نزدیك به ۷۰۰ كودك بین ۱۰ تا ۱۱ ساله نشان داده كودكانی كه در محروم ترین مناطق اسكاتلند زندگی می كنند تا شش برابر بیشتر از كودكانی كه در مناطق مرفه تر زندگی می كنند در معرض خرده فروشان سیگار مانند دكه ها و مغازه های توتون و تنباكو قرار می گیرند.
این مطالعه این نگرانی را برانگیخته كه قرار گرفتن در معرض سیگار در چنین سن و سالی می تواند آنرا "عادی سازی" كرده و با لطمه پذیر كردن كودكان احتمال عادت استعمال سیگار را در آنها افزایش دهد.
این مطالعه را كه توسط دانشگاه "گلاسكو"ی اسكاتلند صورت گرفته است، می توان یادآوری "نگران كننده ای" دانست كه كودكان تا چه میزانی در معرض دخانیات قرار دارند.
یافته های این مطالعه تاثیر به سزایی در بحث های سیاست گذاری درمورد میزان دسترسی به دخانیات خواهد داشت. در واقع شناسایی راه هایی برای معكوس سازی اثرات دسترسی بالا به خرده فروشان تنباكو كلیدی برای سیاست هایی است كه تلاش دارند از آغاز به استعمال دخانیات در افراد جلوگیری نمایند.
طبق آمارهای فعالیت های مربوط به استعمال دخانیات و سلامت (ASH) در انگلیس تعداد بسیار كمی از كودكان در هنگام شروع تحصیلات دبیرستانی سیگار می كشند و كمتر از ۰.۵ درصد از كودكان ۱۱ ساله عادت استعمال دخانیات را شروع می كنند. این در حالیست كه هشت درصد از نوجوانان با رسیدن به سن ۱۵ سالگی بطور منظم دخانیات استعمال می كنند.
در ایالات متحده نیز طبق آمارهای سال ۲۰۱۸ میلادی از "مركز كنترل و پیش گیری از امراض آمریكا" از هر ۵۰ كودك بین ۱۱ تا ۱۳ ساله حدودا یك كودك اعتراف به استعمال سیگار در ۳۰ روز گذشته كرده است.
آمارهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان داده است مصرف سیگار در سنین جوانی خطر مبتلاشدن به سرطان ریه را در طول عمر افراد بالا می برد. طبق آمارهای همین سازمان هم چنین نوجوانانی كه سیگار می كشند، سه برابر بیشتر الكل مصرف كرده و هم چنین هشت برابر بیشتر احتمال مصرف ماری جوآنا (ماده مخدر گُل) را داشته ۲۲ برابر بیشتر احتمال مصرف كوكائین را دارند.
متخصصان برای مشخص شدن مدت زمانی كه كودكان در اسكاتلند در معرض دخانیات قرار می گیرند، گروهی از ۶۹۲ نوجوان در سراسر این كشور را مورد بررسی قرار دادند. داده ها به مدت یك هفته و هر ۱۰ ثانیه جمع آوری شد كه در آن هر زمان یك كودك در فاصله ۱۰ متری یك خرده فروش دخانیات قرار می گرفت، اطلاعات آن به ثبت می رسید.
نتایج بررسی ها حاكی از آن بود كه كودكان بطور میانگین در هر هفته ۲۲.۷ دقیقه و ۴۲.۷ مرتبه در نزدیكی یك فروشنده دخانیات قرار می گیرند. این در شرایطی است كه كودكان مناطق فقیرنشین ۱۴۹ مرتبه و كودكان مناطق مرفه تنها ۲۳ مرتبه در هر هفته از كنار یك دخانیات فروشی عبور می كنند.
بیشتر این قرار گرفتن در معرض دخانیات برای كودكان با ۳۵ درصد در مغازه ها صورت گرفته و ۱۵ درصد نیز در دكه ها اتفاق می افتد. این بررسی ها قبل و پس از رفتن به مدرسه در كودكان به عمل آمده است.
بنا بر گزارش دیلی میل، متخصصان خاطر نشان كرده اند با عنایت به این كه استعمال دخانیات در مناطق فقرنشین رواج بیشتری داشته و كودكان این مناطق نیز بیشتر در معرض دخانیات قرار داشته و احتمال بیشتری برای سیگاری شدن دارند، باید میزان دسترسی به دخانیات را خصوصاً در مناطق محروم كم كرد.




منبع:

1398/04/19
14:59:06
5.0 / 5
5003
تگهای خبر: بهداشت , دانشگاه , زندگی , سرطان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت