هاشمی: ثابت نگه داشتن قیمت دارو خطرناك می باشد، دولت به دارو یارانه دهد

هاشمی: ثابت نگه داشتن قیمت دارو خطرناك می باشد، دولت به دارو یارانه دهد

به گزارش خود درمانی رئیس فراكسیون غذا و داروی مجلس با تاكید بر اینكه «اصرار بر توقف و ثابت ماندن قیمت داروها خطرناك است»، اظهار داشت: با عنایت به شرایط فعلی دولت باید سالانه قیمت داروها را به میزان ثابت اضافه كند و در عین حال یارانه ای به بخش دارو اختصاص دهد تا به مردم فشار مضاعف وارد نشود.


همایون هاشمی در گفتگو با ایسنا، در مورد افزایش قیمت دارو، اظهار داشت: قیمت گذاری دارو به كار كارشناسی نیاز دارد، هزینه های تمام شده دارو در دو بخش هزینه مواد اولیه و هزینه های دیگری همچون بسته بندی و توزیع دارو می گنجد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در نظام توزیع دارو قسمت سه گانه وجود دارد كه بخشی از آن سودی مشخص را برای تولید كنندگان و وارد كنندگان و داروخانه ها لحاظ می كند. بنابراین اگر قیمت دارو بر مبنای تورم و سایر مؤلفه های اثرگذار در حوزه دارو افزایش پیدا نكند اساساً یكی از این بخش ها ضرر مضاعف خواهد نمود.
این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح كرد: كشورها وقتی گرفتار تورم مضاعف و غیر قابل جبران می شوند برای حل مشكل یارانه در نظر می گیرند. بارها به سازمان غذا و دارو پیشنهاد كردم كه در تعیین قیمت دارو كار مثلثی بین حاكمیت، مصرف كننده و تولیدگر و توزیع گر انجام دهد تا در نهایت قیمتی تعیین شود كه به نفع مردم و صاحبان صنعت دارو باشد.
هاشمی با اشاره به اینكه «اصرار بر توقف و ثابت ماندن قیمت دارو بدون در نظر گرفتن سایر مولفه ها می تواند خطرناك باشد»، اظهار داشت: این روش بر روی انگیزه تولید كنندگان و وارد كنندگان تأثیر گذاشته و در نهایت به مردم صدمه وارد می نماید. دولت می تواند ضمن تشدید نظارت بر عرضه دارو، یارانه مستقیم برای صنعت دارو در نظر گیرد تا قیمت ها افزایش شدید نداشته باشد. از آن طرف هم می تواند تكالیفی برای بیمه ها لحاظ كند كه مطالبات بیمه ها به وقتش پرداخت شده و بیمه ها تعهداتشان را به بیمه گذاران انجام دهند.
رئیس فراكسیون غذا و دارو در جمع بندی اظهار داشت: دولت باید سالانه میزانی را برای افزایش قیمت دارو در نظر گیرد و در عین حال برای پیشگیری از افزایش بیش از اندازه، یارانه ای به تولید كنندگان دارو بدهد. چون مردم توان پرداخت مضاعف را در حوزه دارو ندارند و دولت باید با دادن یارانه جبران كند.



1397/11/29
15:03:03
5.0 / 5
4472
تگهای خبر: بهداشت , بیمه , دارو , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت