چگونه از چشم های خود مواظبت كنیم؟

چگونه از چشم های خود مواظبت كنیم؟

خود درمانی: یك متخصص اپتومتریست اظهار داشت: 80 درصد نابینایی های جهان قابل پیشگیری است.


نجمه السادات پورنجفی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار نمود: كم بینایی به درجات مختلف كاهش بینایی تا مرز نابینایی مطلق گفته می گردد كه علل آن بیماری های چشمی، ضربه و یا نقص مادرزادی است.
وی با بیان این كه والدین می توانند پیش از ازدواج از نابینایی یا كم بینایی فرزندان خود پیشگیری كنند، اضافه كرد: افراد كم بینایی كه در اثر ازدواج های خانوادگی و مسائل ژنتیكی دچار این معضل می شوند باید با مشاوره ژنتیك پیش از ازدواج یا پیش از حاملگی از تولد فرزندان كم بینا و نابینا جلوگیری نمایند.
پورنجفی با تاكید بر ضرورت گسترش انجام معاینات نوزادان در بدو تولد در مراكز بیمارستانی، تصریح كرد: هم اكنون این معاینات به صورت تخصصی در همه بیمارستان های استان صورت نمی گیرد.
وی ادامه داد: جامعه اپتومتری بعنوان نخستین مراقبان بینایی در نظام سلامت، باید نوزادان را در نخستین ماه بعد از تولد معاینه كنند تا در صورت تشخیص با درمان به موقع از كم بینایی این نوزادان جلوگیری شود.
این اپتومتریست، عیوب انكساری و تنبلی های چشمی را دسته دیگری از نقص های مادرزادی برشمرد و بیان كرد: اقدامات لازم برای درمان تنبلی چشم باید در سنین 3 تا 6 سالگی صورت گیرد چونكه در سنین بالاتر امكان درمان بسیار كم است.
وی در مورد انحرافات چشمی اظهار داشت: انحرافات چشمی كه دسته دیگری از نقص های مادرزادی است در صورت عدم توجه سبب تنبلی چشم و كم بینایی در افراد می گردد.
پورنجفی با اشاره به این كه برخی انحرافات چشمی توسط اپتومتریست ها قابل درمان است، خاطرنشان كرد: درصورتی كه درمان های غیر جراحی پاسخگو نباشد، در خیلی از موارد با ارجاع به چشم پزشك و جراحی به موقع قابل درمان خواهد بود.
ایشان در ادامه با بیان این كه امروزه استفاده از ابزارهای دیجیتال گریبانگیر خانواده ها شده است، اظهار نمود: استفاده مداوم از تلفن همراه و كامپیوتر سبب افزایش نمره نزدیك بینی، خشكی و سوزش چشم به خصوص در سنین 8 تا 20 سال شده است.
پورنجفی با اشاره به لزوم اندازه گیری فشار چشم در افراد بالای چهل سال خاطرنشان كرد: احتمال مبتلا شدن به گلوكوم چشم و نابینایی در افراد بخصوص خانواده هایی كه به صورت ژنتیكی به این بیماری مبتلا هستند، وجود دارد. گلوكوم یك بیماری چشمی است كه در اثر افزایش فشار چشم تولید می گردد و كاملا قابل درمان است اما در صورت عدم درمان حتی منجر به نابینایی هم می گردد.
این اپتومتریست به ضرورت افزایش نظارت ها جهت استفاده از 3 وسیله درمانی در حوزه چشم پزشكی تصریح كرد و اظهار داشت: استفاده از عینك آفتابی، عینك طبی و لنزها اگر بدون نظارت اپتومتریست یا چشم پزشكان استفاده گردد اثرات مخرب و جبران ناپذیری برای افراد به دنبال دارد.
وی به صدمه های جبران ناپذیر شبكیه چشم در اثر استفاده از عینك های آفتابی غیر استاندارد اشاره نمود و اضافه كرد: عینك های طبی هم اگر به صورت آماده و غیر اصولی ساخته شوند از پایین ترین متریال برخوردار می باشند و سبب حساسیت های پوستی و سردردهای چشمی می شوند.
پورنجفی در مورد لنزهای آرایشی و ساعتی اظهار داشت: این لنزها كه در آرایشگاه ها و فروشگاه های لوازم آرایشی و داروخانه ها به فروش می رسد در صورت استاندارد نبودن اكسیژن رسانی به قرنیه را دچار اختلال می كند.
این مسئول در انتها بابیان این كه در خیلی از موارد این لنزها سبب عفونت های شدید قرنیه و تولید كدورت قرنیه می شوند، تصریح كرد: استفاده از این لنزها امكان دارد در موارد خطرناك حتی به نابینایی مطلق منجر شود.
دكتر«رضا سلیمانی زاد» فوق تخصص بیماری های چشمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این كه گاهی اوقات حادثه یا عواملی دیگر سبب اختلال در میزان دید افراد می شود، اظهار نمود: نابینایی درجات متفاوتی دارد كه بالاترین درجه آن نابینایی مطلق نامیده می گردد.
وی با اشاره به این كه نابینایی در دو دسته برگشت پذیر و برگشت ناپذیر قرار می گیرد، خاطرنشان كرد: خیلی از نابینایی ها قابل پیگیری هستند چونكه نابینایی و كم بینایی، ارثی یا غیرارثی است.
این فوق تخصص بیماری های چشمی موارد برگشت پذیر را قابل درمان دانست و بیان كرد: موارد برگشت ناپذیر اصولا قابل درمان نیستند.
سلیمانی زاد در ادامه به سه عامل اصلی نابینایی در جهان اشاره نمود و اظهار داشت: بیماری های شبكیه كه در صدر علل كوری برگشت ناپذیر قرار دارند با رجوع در مراحل اولیه قابل درمان هستند.
وی آب مروارید را یكی از شایع ترین عوامل موثر در كاهش بینایی عنوان نمود و اضافه كرد: این بیماری در برخی از نقاط كشور به علت نبود امكانات لازم، نابینایی مطلق را به دنبال دارد.
این متخصص بیماری های چشمی گلوكوم یا آب سیاه را سومین عامل اصلی نابینایی دانست و تصریح كرد: اگر این عارضه در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود در دسته برگشت پذیر قرار می گیرد.
این مسئول با بیان این كه تمامی موارد دخیل در نابینایی در مراحل اولیه بیماری قابل درمان و اصلاح هستند، اظهار داشت: افراد باید توجه داشته باشند كه این عوامل در موارد پیشرفته مانع بازگشت بینایی می شوند. ضروری می باشد افراد جامعه بخصوص گروه های سنی بالا هر ساله انجام معاینات و چكاب سلامت چشم را فراموش نكنند تا در صورت وجود هرگونه بیماری، پیش از تولید مسائل برگشت ناپذیر درمان گردد.



1397/07/24
19:31:38
5.0 / 5
4920
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت