مدیركل دفتر مشاوره و روانشناسی سازمان بهزیستی خبر داد

آغاز فاز سوم ارائه خدمات روانشناسی به زلزله زدگان كرمانشاه

آغاز فاز سوم ارائه خدمات روانشناسی به زلزله زدگان كرمانشاه

خود درمانی: مدیركل دفتر مشاوره و روانشناسی سازمان بهزیستی كشور از غربال روانی 75000 نفر از زلزله زدگان كرمانشاه اطلاع داد و اظهار داشت: هم اكنون هم فاز سوم عرضه خدمات روانشناسی در این مناطق را با 20 تیم روانشناس آغاز كردیم.


به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، میرمحمد صادقی - مدیر دفتر مشاوره و روانشناسی بهزیستی در همایش سراسری روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه با اشاره به اینكه ایران چهارمین كشور بلاخیز دنیاست، اظهار داشت: نیروهای داوطلب سازمان بهزیستی از سرمایه های جدی ما برای مقابله با بلایا هستند و تلاش می نماییم كه با استفاده از این نیروهای داوطلب خدمات روانشناختی را به مردم در زمان بحران ها عرضه دهیم.
وی با اشاره به اجرای طرح محب در سازمان بهزیستی اظهار داشت: طرح مشاوره و حمایت های روانی – اجتماعی در بلایا را پس از زلزله بم آغاز كردیم. همینطور از سه سال قبل یك سری تیم های فوریتی و داوطلب در سازمان بهزیستی تشكیل شد. متاسفانه به تازگی در كشور درگیر حوادث زیادی بوده ایم و حدودا در همه این حوادث سازمان بهزیستی با گروه های فوریتی خود حضور داشته و خدمات روانی و اجتماعی را به افراد متاثر و بازماندگان عرضه كرده است.
وی با اشاره به اینكه خدمات روانی و اجتماعی بسیار لازم و مهم هستند، اظهار داشت: امیدوارم از همه امكانات سازمانی و حاكمیتی سازمان بهزیستی در این حوزه كمك بگیریم. در حادثه پلاسكو، بهزیستی با وزارت بهداشت با یكدیگر هماهنگ نبودند، اما در حادثه كرمانشاه یكی از دغدغه های ما این بود كه چطور با هم هماهنگ شویم. بر این اساس كمیته ای با عنوان كمیته اقدام هماهنگ را تولید كردیم و تلاش كردیم كه همه اقدامات مان را با استفاده از این كمیته هماهنگ كرده و یك اقدام همگرا را پایه ریزی نماییم. بر این اساس دستورالعمل اقدام هماهنگ در حال تدوین است.
صادقی با اشاره به اینكه امیدوارم بتوانیم در حوزه مداخلات روانی و اجتماعی مدیریت بهتری انجام دهیم، اظهار داشت: در هفته اول پس از زلزله كرمانشاه سازمان بهزیستی 96 تیم دو نفره را در منطقه فرستاد كه از استان های معین آمده بودند. همینطور یك ماه پس از حادثه هم 51 تیم از نیروهای محلی منطقه به آنجا رفتند و تا یك ماه گذشته توانستیم 75 هزار نفر از زلزله زدگان را مورد غربالگری روانی قرار دهیم. هم اكنون هم فاز سوم كار را در استان با 20 تیم روانشناس آغاز كردیم.
به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، در ادامه این مراسم دكتر ملازمانی - معاون پژوهشی و آموزشی پدافند زیستی كشور با اشاره به برخی تهدیدات نوین، اظهار نمود: باید توجه كرد كه بحران های نوین تاثیرات روانشناختی بسیار بدی به دنبال دارند. بیل گیتس در اجلاس مونیخ در سال قبل پیش بینی كرده است كه سه تهدید تغییرات اقلیمی، جنگ های هسته ای و تهدیدات بیولوژی مهم ترین بحران ها در آینده هستند و تهدیدات زیستی و بیولوژیكی می تواند در آینده نزدیك منجر به مرگ 50 تا 100 میلیون انسان شود.
وی اضافه كرد: در سازمان پدافند غیر عامل كمیته ای دائمی شكل گرفته و كارگروه های عملیاتی و استانی هم راه اندازی شدند و همینطور رزمایش های مختلف را انجام داده و آموزش های تخصصی را به مردم و كاركنان عرضه می دهیم.
وی همینطور اظهار داشت: اگر در كشور ویروسی مانند ابولا تولید شود، امكان تشخیص آن را نداشتیم؛ چراكه در ایران آزمایشگاه سطح سه و چهار وجود ندارد. بر همین مبنا با تلاش های سازمان پدافند غیرعامل نخستین آزمایشگاه سطح 3 كشور تا چند روز آینده در انستیتو پاستور راه اندازی می گردد. همینطور در حال تدوین نظام جامع اطلاع رسانی و آرامش بخشی در زمان بروز بحران های نوین هستیم. در عین حال با كمیسیون روانشناسی نظامی رایزنی كرده ایم تا بتوانیم تیم های واكنش سریع روانشناسی را برای مقابله با این بحران ها تولید نماییم.
در ادامه مهندس آشنا - معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینكه در دوره ای زندگی می نماییم كه هر روز با پیچیدگی های زیادی مواجهیم، اظهار داشت: این پیچیدگی ها نیاز به خدمات روانشناسانه را بیشتر می كنند؛ چون كه این خدمات می توانند زندگی را ساده تر كنند.
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه همكاری میان جهاددانشگاهی با خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه اضافه كرد: جهاد دانشگاهی بالغ بر 140 مركز آموزشی كوتاه مدت در كشور دارد و تلاش می كند با توسعه این آموزش ها به این حوزه كمك نماید.



1396/12/10
17:16:57
5.0 / 5
4573
تگهای خبر: آزمایش , آزمایشگاه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت