در گفت وگو با ایسنا مطرح شد

پیشنهاد افزایش ۲۵درصدی مالیات بر سیگار، سرمایه گذاری به قیمت جان مردم

پیشنهاد افزایش ۲۵درصدی مالیات بر سیگار، سرمایه گذاری به قیمت جان مردم

خود درمانی: در حالیكه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت مالیات بر دخانیات در تمام كشورها باید تا ۷۰ درصد افزایش یابد تا میزان مصرف آن كاهش پیدا كند، اما ایران هنوز موفق به اجرای این سفارش نشده است.



به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، یكی از بندهای سند ملی پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر كه ایران در سال ۹۳ برای انجام آن متعهد شده است، كاهش محسوس مصرف دخانیات در كشور است كه طبق آن ایران متعهد شده تا سال ۲۰۲۵ میزان مصرف آن را ۳۰ درصد كم كند. یكی از طریق های دسترسی به این هدف طبق آنچه سازمان جهانی بهداشت اعلام می كند، افزایش مالیات دخانیات است؛ موضوعی كه سال هاست محل كشكمش مجلس، وزارت بهداشت و صنایع دخانی است و تابحال فقط این صنایع برنده آن بوده اند. دكتر بهزاد ولی زاده - مسئول دبیرخانه ستاد كنترل مبارزه با دخانیات در همین راستا تاكید می كند كه سیاستگذاران باید مانع از دخالت صنایع در قانونگذاری های حوزه سلامت شوند؛ چراكه این كار اشتباه محض و مغایر با تعهدات بین المللی و اهداف عالیه ایران برای ارتقای سلامت مردم است.

دكتر بهزاد ولی زاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به دخالت صنایع دخانی در سیاستگذاری های حوزه سلامت، اظهار داشت: ماده ۵.۳ كنوانسیون كنترل دخانیات كشورها را ملزم می كند كه مانع دخالت صنایع دخانی در سیاستگذاری های مربوط به سلامت شوند. آنها باید از این حوزه دور نگهداشته شوند، اما صنایع دخانی ما در سیاستگذاری دخالت می كنند. این كار اشتباه محض و مغایر با تعهدات بین المللی و اهداف عالیه ایران برای ارتقای سلامت مردم است. ما می خواهیم تا سال ۱۴۰۴ رتبه یك منطقه را در زمینه شاخص های سلامت به دست آوریم، اما با این سیاستگذاری ها و جلوگیری از افزایش مالیات سیگار، دستاوردهای خویش را نابود می نماییم.

وی درباره ادعای افزایش قاچاق به علت افزایش مالیات سیگار هم توضیح داد و اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت سال ها روی این مورد كار كرده و نتایجی كه به دست آورده، مخالف این ادعاست. باتوجه به مطالعه ای كه این سازمان در این زمینه و در ۷۶ كشور دنیا انجام داده، مشخص شده كه افزایش مالیات نه تنها سبب افزایش قاچاق نشده، بلكه كاهش مصرف و افزایش درآمد دولت ها را به دنبال داشته است.

مسئول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات تصریح كرد: این مورد ادعایی است كه صنایع دخانی سال هاست از آن سوءاستفاده می كنند تا مسئولان را مجاب كنند كه وضع مالیاتِ بیشتر، سبب افزایش قاچاق می گردد و با این بهانه جلوی این سیاست كلیدی كاهش تقاضا را بگیرند. سازمان جهانی بهداشت اعلام نموده كه افزایش مالیات مهم ترین ابزار كاهش مصرف دخانیات است. ما هم در سطح بین المللی متعهد شده ایم كه مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴، ۳۰ درصد كاهش پیدا كند.
ایران؛ كشوری كه مالیات ویژه ای برای دخانیات ندارد
ولی زاده همینطور خاطرنشان كرد: هم اكنون بر مبنای قیمت خرده فروشی، كمتر از ۱۰ درصد مالیات از دخانیات دریافت می گردد. ایران تنها كشوری است كه مالیات ویژه ای برای دخانیات وضع نكرده است. در بودجه ۹۵ بر مبنای بند ب ماده ۶۹ قانون الحاق، مالیات ویژه ای برای دخانیات وضع كردیم، اما در سال ۹۶ این بند اجرا نشد. طبق بند پ ماده ۷۳ قانون برنامه توسعه ششم، اجرای این بند جزو مواردی است كه باید اجرا شود. اما تلاش صنایعی كه در ایران سرمایه گزاری نموده اند و رقابت صنایع بین المللی با صنایع داخلی، مانع افزایش مالیات دخانیات می گردد.

وی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت محصول دخانی، بر كاهش مرگ و میر و بیماری و از دست ندادن بهره وری، بیان كرد: برای تایید این موارد مستندات زیادی وجود دارد، اما با توجیه افزایش قاچاق، كنار گذاشته می شوند. ایران كشوری است كه بین ۲۰۰ كشور جهان، اقدامات بزرگی برای كاهش بیماری های غیرواگیر انجام داده است. ۷۶ درصد علل مرگ ومیر در ایران ناشی از بیماری های غیرواگیر است كه یكی از مهم ترین عوامل آن مصرف دخانیات است. ما متعهد شده ایم كه تا سال ۱۴۰۴، ۲۵ درصد از بار این بیماری ها را كاهش دهیم.
تولیدكنندگان از افزایش مالیات دخانیات صدمه نمی بینند
ولی زاده اضافه كرد: هم اكنون یكی از مهم ترین عواملی كه ما را در این زمینه ضعیف می كند، مالیات دخانیات است. دبیر كل سازمان جهانی بهداشت طی نامه ای به ایران اعلام نموده است كه ما با وجود همه دستاوردهایی كه داشته ایم، مالیات بسیار پایینی برای دخانیات وضع كرده ایم. تمام امید ما این است كه نمایندگان به نگرانی های حوزه سلامت نسبت به صنعت، توجه داشته باشند؛ صنعتی كه بابت تولید محصولات دخانی، سبب مرگ یك نفر از میان هر دو مصرف كننده در سنین بهره وری می گردد.

مسئول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات ضمن رد صدمه به صنایع دخانی در صورت افزایش مالیات، خاطرنشان كرد: در این تصمیم تولیدكننده هدف قرار داده نشده است. آنها می توانند از حلقه بعدی خود، یعنی توزیع كننده این مالیات را دریافت كنند؛ در نتیجه هیچ فشاری به تولید كننده وارد نمی گردد و این نگرانی بیهوده است. هم اكنون متوسط قیمت سیگار در ایران كمتر از نیم دلار است. قیمت تمام شده تولید سیگار با قیمت خرده فروشی آن حداقل دو برابر تفاوت دارد. از این فاصله كه گاهی بیشتر هم می شود، برخی دلال ها سود می برند، بدون اینكه مالیاتی به حساب دولت واریز شود.

وی تصریح كرد: به علت وجود این حلقه های واسطه و تلاش آنها برای تامین شدن حاشیه سود خود، تلاش می گردد كه قیمت تمام شده تولید، همیشه پایین بماند. علاوه بر آن افزایش مالیات دخانیات روی كاهش مصرف اثرگذار است و آنها نگران از دست دادن مشتریان خود هستند. اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت خرده فروشی مالیات دریافت شود، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت تولید می گردد.
سود سالانه پنج هزار میلیاری برای صنایع دخانی
مسئول دبیرخانه ستاد كنترل دخانیات با تاكید بر اینكه سود كمپانی های تولید كننده دخانیات با وجود مصرف كنندگان، تامین شده است، اضافه كرد: سالیانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان دخانیات در كشور مصرف می گردد كه بیش از پنج هزار میلیارد تومان آن به این صنایع می رسد. ما عضو كنوانسیون كنترل دخانیات هستیم كه در سال ۸۴ در مجلس تصویب گردید. علاوه بر آن در قانون جامع كنترل دخانیات هم كه درسال ۸۵ در مجلس تصویب گردید، افزایش قیمت محصولات دخانی به صورت سالیانه با استفاده از افزایش مالیات مورد توجه قرار گرفت. در سال ۹۳ هم طبق بند «ب ماده ۶۹» قانون الحاق به دولت اجازه داده شد كه برای ارتقای سلامت و كاهش استعمال دخانیات بر خرده فروشی دخانیات، مالیات وضع كند.
صنعتی كه در اوج تحریم در ایران سرمایه گذاری كرد
وی با انتقاد از دخالت صنایع دخانی در سیاستگذاری های حوزه سلامت، خاطرنشان كرد: متاسفانه آنقدر كه نگرانی درباره افزایش قیمت سیگار وجود دارد شاید نگرانی درباره افزایش قیمت سایر كالاهای مورد نیاز و اساسی نباشد. باید به صورت جدی وارد این ماجرا شویم و اجازه ندهیم صنعتی كه در اوج تحریم در ایران سرمایه گزاری نموده، به افزایش قیمت محصولات دخانی واكنش نشان دهد.
پیشنهاد افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی برای مالیات دخانیات
ولی زاده پیشنهاد وزارت بهداشت برای افزایش مالیات دخانیات را ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت خرده فروشی اعلام نمود و اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت ۷۰ درصد قیمت خرده فروشی را بعنوان نرخ موثر مالیاتی برای كاهش مصرف اعلام نموده است. سفارش این سازمان و تجربه دنیا می گوید كه بین برندهایی كه در یك كشور مصرف می شوند، نباید از نظر مالیاتی تغییر و اختلافی وجود داشته باشد. در این صورت قیمت برخی محصولات به ناگاه بالا می رود و قیمت سایر محصولات هم یا كم نمی گردد یا به میزان كمی افزوده می شود، در نتیجه اختلافی كه بین این دو گروه تولید می شود، مصرف كنندگانی كه از برند خاصی مصرف می كردند، با افزایش ناگهانی قیمت به سمت محصولاتی می روند كه قیمت كمتری دارند.

وی ادامه داد: سفارش می گردد كه حتما كف مالیاتی برای دخانیات تعیین شود تا قیمت ها از سطح معینی پایین تر نیاید. ساختار مالیاتی در ایران استاندارد نیست؛ بنابراین فعلا از ظرفیت های قانونی برای رسیدن به این هدف استفاده می نماییم تا بتوانیم در گام های بعدی با استفاده از روش های دیگری مانند قانون ارزش افزوده به این استاندارد بین المللی برسیم.




1396/11/20
21:58:28
5.0 / 5
4720
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت