رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران:
سمعک را باید از کلینیک های شنوایی تهیه کرد
به گزارش خود درمانی، رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، بر لزوم تهیه سمعک از کلینیک های شنوایی به منظور جلوگیری از صدمه به شنوایی تاکید نمود.
به گزارش خود درمانی به نقل از مهر، نسرین گوهری اظهار داشت: تشخیص کم شنوایی از بدو تولد صورت می گیرد. ما قانونی به نام "۱، ۳، ۶" داریم به این مفهوم که تا یک ماهگی غربالگری شنوایی، تا سه ماهگی تشخیص و تا ۶ ماهگی باید مبحث مداخله انجام گیرد. در کنگره ای که از جانب سازمان جهانی ناشنوایان در سال ۱۹۵۷ در شهر رم برگزار شد، مقرر گردید ۳۰ دسامبر مصادف با درگذشت دکتر "شرایر" نخستین رئیس فدراسیون ناشنوایی بعنوان روز ناشنوایی نامگذاری شود. رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، بمناسبت روز جهانی کم شنوایی، هدف از این کار را پشتیبانی از حقوق ناشنوایان، برقراری فرهنگ ارتباطی با آنان و همینطور آگاهی تمامی سیاستمداران و عموم مردم به منظور توجه بیشتر به ناشنوایان اعلام نمود. گوهری به شیوع اختلال کم شنوایی اشاره نمود و اظهار داشت: برپایه آمار سازمان بهداشت جهانی، یک تا چهار در هر هزار تولد زنده کم شنوایی وجود دارد، اما در کشور ما ۳.۷ تولد در هر هزار تولد زنده گرفتار کم شنوایی هستند. وی ضمن اشاره به این که شیوع کم شنوایی با افزایش سن بیشتر می شود، بیان داشت: ۱.۳ تا ۲ درصد کودکان مدرسه رو یا دانش آموز گرفتار کم شنوایی هستند. گوهری تصریح کرد: در سالمندان (افرادی بالای ۶۰ سال) هم گزارش شده که حدود ۸۰ درصد آنان از درجاتی از کم شنوایی رنج می برند. وی ادامه داد: کم شنوایی به ۲ دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم می شود. از دلایل کم شنوایی مادرزادی میتوان به دلایل ژنتیکی اشاره نمود. کدام کودکان در معرض ابتلاء به کم شنوایی هستند وی افزود: کودکانی که وزن کمتر از یک هزار و ۵۰۰ گرم دارند امکان دارد به کم شنوایی مبتلا شوند. رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران بیان داشت: کودکانی که بخش مراقبت های ویژه (NICU) بستری می شوند یا کودکانی که بیلی روبین بالا دارند و همینطور عفونت های داخل رحم می تواند فرد را گرفتار کم شنوایی کند. گوهری به دلایل اکتسابی کم شنوایی اشاره نمود و اظهار داشت: دلایل اکتسابی به این معنا است، فرد طی دوران زندگی خود براثر ابتلاء به بیماری هایی مانند سرخک، سرخچه و اوریون، گرفتار کم شنوایی می شود. وی اظهار داشت: ضربه به سر از دیگر عوامل ابتلاء به کم شنوایی است، در کنار آن کسانی که مبتلا به مننژیت می شوند و کسانی که در معرض سروصدای بلند هستند و یا به پیرگوشی مبتلا می شوند گرفتار کم شنوایی خواهند شد. انواع کم شنوایی کدامند گوهری افزود: انواع کم شنوایی شامل انتقالی، آمیخته حسی، عصبی و مرکزی است که هرکدام از این انواع به یک قسمت از شنوایی صدمه می رسانند، به صورت مثال در کم شنوایی انتقالی، مشکل می تواند در پرده، کانال و یا گوش میانی باشد و به این علل فرد مبتلا به کم شنوایی انتقالی شود وی اظهار داشت: در صورتیکه حلزون گوش و سلول های مویی آن یا عصب شنوایی صدمه ببیند، فرد گرفتار افت شنوایی حسی عصبی خواهد شد. رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران اضافه کرد: اگر ترکیب این دو مورد باشد، مثلا افت شنوایی به سبب یک مشکل انتقالی و هم اختلال پیشرونده باشد و به حلزون گوش منتقل شود فرد گرفتار افت شنوایی آمیخته می شود. وی بیان داشت: اگر پرده گوش فردی پاره و در کنارش پیرگوشی هم برای او ایجاد شود، فرد گرفتار افت شنوایی آمیخته شده است. رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران اضافه کرد: افت شنوایی مرکزی هم به این مفهوم است که فرد در پردازش شنوایی گرفتار مشکل می شود، اینها افرادی هستند که آزمون های مرسوم شنوایی، هنجار هستند اما زمانیکه مهارت های رفتاری سیستم شنوایی مرکزی را مورد ارزیابی قرار می دهیم، گرفتار مشکل هستند. به هر میزان کم شنوایی فرد را کاندید استفاده از سمعک می کند وی ضمن اشاره به این که به هر میزان کم شنوایی فرد را کاندید استفاده از سمعک می کند، اظهار داشت: شنوایی شناسان برای تمام میزان کم شنوایی می توانند سمعک را تجویز کنند. گوهری با تکیه بر این که در مورد افت شنوایی خفیف باید بیشتر تأمل نماییم. همکاران شنوایی شناس مادر صورت تظاهرات اختلال در گفتار و زبان، تحصیلی یا شغلی، سمعک را برای این افراد هم تجویز می کنند. وی بیان داشت: اگر سمعک کارایی لازم را برای فرد نداشته باشد، یا به عبارتی اگر افت شنوایی از شدید به بالا باشد، میتوان فرد را کاندید استفاده از کاشت حلزون کرد. گوهری ضمن اشاره به این که این افراد باید به مراکز کاشت رجوع کند، عنوان کرد: بعد از ارزیابی هایی که در مراکز کاشت انجام می دهند، در صورت پذیرش این مراکز، کودک می تواند از دستگاه حلزون استفاده نماید. تشخیص کم شنوایی باید از بدو تولد صورت گیرد وی تصریح کرد: تشخیص کم شنوایی از بدو تولد صورت می گیرد. ما قانونی به نام "۱، ۳، ۶" داریم به این مفهوم است که تا یک ماهگی غربالگری شنوایی، تا سه ماهگی تشخیص و تا ۶ ماهگی باید مبحث مداخله انجام گیرد. گوهری افزود: تشخیص کم شنوایی با عنایت به دستگاههای غربالگری که در اکثریت بیمارستان های کشور وجود دارد و حمایت های سازمان بهزیستی و اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت از این مورد در همه نقاط کشور انجام می گیرد. وی ادامه داد: تجویز سمعک بمحض تشخیص کم شنوایی صورت می گیرد به عبارتی وقتی مشخص شد که دارو درمانی و عمل جراحی کارایی لازم را برای درمان این اختلال ندارد، تجویز سمعک صورت خواهد گرفت. سمعک باید از کلینیک های شنوایی تهیه شود گوهری بیان داشت: با عنایت به پیچیدگی سیستم شنوایی و پردازش های در رابطه با آن و این که فرآیند انتخاب، تجویز، تنظیم های اولیه و دوره ای و مشاوره سمعک یک فرآیند یکپارچه و به هم پیوسته می باشد سمعک صرفا باید از کلینیک های شنوایی تهیه شود تا از هرگونه صدمه به فرآیند تقویت سیستم شنوایی جلوگیری شود. وی اظهار داشت: فرد به هیچ وجه نباید سمعک مورد نیاز خویش را از مغازه، فضای مجازی و یا به صورت دست دوم تهیه نماید. تمهیدات لازم برای اطلاع رسانی در مورد ناشنوایی در کتب درسی فراهم شود گوهری به شروع سال تحصیلی اشاره نمود و از مسؤلان وزارت خانه آموزش و پرورش تقاضا کرد تمهیدات لازم را برای اطلاع رسانی در مورد انواع معلولیت ها همچون ناشنوایی در کتب درسی فراهم گردد. وی ادامه داد: معلمانی که دانش آموز کم شنوا دارند، باید از نحوه تعامل و ارتباطات با افراد کم شنوا آگاهی داشته باشند. گوهری اضافه کرد: معلمان باید بدانند کودکان کم شنوا به دیگر استراتژی های ارتباطی همچون گفتار خوانی و لب خوانی وابسته هستند. وی افزود: معلمان توجه داشته باشند کودکان دارای سمعک حتما در ردیف اول کلاس بنشینند، همینطور نور به اندازه کافی در کلاس وجود داشته باشد. وی تصریح کرد: معلمان نباید دهانش پوشیده باشد و از نشاندن دانش آموزان کم شنوا در کنار پنجره و محیط شلوغ و پرسروصدا اجتناب کنند. گوهری افزود: معلمان با سایر همکلاسی های این افراد در مورد انواع کم شنوایی و معلولیت های دیگر صحبت کنند. وی تصریح کرد: این افراد با دادن آگاهی های لازم باید مانع شوند که یک دانش آموز کم شنوا در مقابل سایر همکلاسی های خود به سخره گرفته شود. گوهری اضافه کرد: نیاز نیست با این افراد بلند صحبت شود بلکه این کار باید آهسته و شمرده با آنان صحبت کرد تا دانش آموز بتواند از استراتژی لب خوانی و گفتار خوانی استفاده نماید. وی اظهار داشت: کارمندان ارگان ها و ادارات معمولا از زبان اشاره آگاهی ندارند، فرد ناشنوا نمی تواند به مراکز دولتی مانند مراجع قضایی برای رفع مشکلات خود رجوع کند چونکه کارمندان این مجموعه ها اطلاعات کافی در مورد زبان اشاره ندارند و نمی توانند با این افراد رابطه قرار دهند. گوهری تصریح کرد: نیاز است در هر ارگان، دستگاه یا اداره ای حداقل ۲ نفر زبان اشاره را بدانند تا بتوانند با این افراد ارتباطات برقرار کنند. وی بیان داشت: رسانه ها هم باید انگ بودن سمعک را با اقداماتی مانند تهیه فیلم و صحبت کردن در این مورد، رفع کنند و در همه برنامه های پرطرفدار زیرنویس یا زبان اشاره وجود داشته باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب