گفت وگوی تفصیلی خود درمانی با رییس بیمارستان فیروزآبادی تهران؛

امکانات فراهم است پزشک و پرستار نداریم

امکانات فراهم است پزشک و پرستار نداریم

به گزارش خود درمانی، رئیس بیمارستان فیروزآبادی تهران ضمن تشریح نحوه فعالیت و وضعیت فعلی این بیمارستان، کمبود نیروی انسانی را مهم ترین چالش این مرکز درمانی خواند و اظهار داشت: در بُعد نیروی پزشکی و پرستاری کمبود فاحش داریم و این درحالی است که امکانات، تجهیزات و... فراهم است اما به علت کمبود نیرو نتوانستیم به بالاترین حد پتانسیل خود برسیم.


به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، آیت الله سیدرضا فیروزآبادی در سال ۱۳۱۳ با حقوق چند دوره از نمایندگی خود در مجلس شورای ملی مبادرت به ساخت بیمارستانی در منطقه شهر ری کرد. بیمارستانی که بر مبنای آنچه که هنوز هم بر سر در آن نقش بسته است «وقف است بر فقرا و رعایا و غربا و بیچارگان» و همچنان طی ۸۹ سال قبل دغدغه خدمت به قشر کمتر برخوردار جامعه را دارد.
این روزها مریضخانه ای که کار خویش را با ۲ اتاق آغاز کرده بود، گرفتار تغییر و تحولات زیادی شده است؛ اما همچنان با وجود مشکلاتی نظیر کمبود نیروی انسانی، برخی اخطارهای ایمنی و آتش نشانی، عدم دریافت بموقع مطالبات و... خدمت رسان بخش بزرگی از مردم، در شهر ری است.


دکتر علی طیبی در قسمت دوم گفت وگوی تفصیلی خود با ایسنا، با اشاره به این که برخی مراجعین بیمارستان فیروزآبادی توان مالی کافی ندارند، اظهار داشت: علاوه بر هموطنان خودمان، ما خدمت رسان تعداد زیادی از اتباع هستیم که آنها هم بضاعت مالی کافی ندارند که به مجموعه ما رجوع می کنند و در مواردی از آنجاییکه نمی توانند هزینه ای را پرداخت کنند یا از آنها مدرک هویتی گرفته و آنها را مرخص می نماییم و یا اگر هم مدرک نداشته باشند، در نهایت باید آنها را ترخیص نماییم.
بخش اول گفت وگوی دکتر علی طیبی با ایسنا را از اینجا بخوانید:
ماجرای مریضخانه ای که با حقوق یک "نماینده مجلس" ساخته شد
لزوم پشتیبانی از بیمارستان برای ادامه ارائه ی خدمت به قشر محروم وی با تکیه بر این که هیچ فردی به خاطر شرایط مالی از ارائه ی خدمت محروم نمی گردد، اظهار نمود: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خدمت به این شکل به افراد بی بضاعت پرداخت شده است و بیمارستان هیچ پولی در مقابل آن دریافت نکرده است.
وی ادامه داد: هرچند که با عنایت به ماهیت شکلگیری بیمارستان، کمک به افراد کم برخوردار از دغدغه ها و اولویت های بیمارستان است اما، با توجه به افزایش هزینه ها ما هم احتیاج به کمک داریم تا بتوانیم به خوبی پاسخگوی نیاز مراجعین باشیم و مجموعه را سرپا نگه داریم. نگاه ما تنها حفظ شرایط موجود نیست، بلکه دوست داریم بیمارستان به بهترین نقطه ارائه ی خدمت برسد.
تدوام طرح توسعه بیمارستان طی ۵ سال گذشته وی به نحوه فعالیت بیمارستان در سالهای اخیر اشاره نمود و اضافه کرد: در سال ۹۷ بخش جراحی و بستری بیمارستان با ۶۰ تخت درحال فعالیت بود و دیگر ظرفیتی برای اضافه کردن وجود نداشت؛ آن زمان تلاش می کردیم با مدیریت بیماران مشکلات ظرفیتی را برطرف نماییم. مدتی بعد با تخریب قسمت های قدیمی برای ساخت ساختمان های جدید اقدام شد تا در نهایت در مردادماه سال ۱۴۰۱ بخش جدید شروع به کار کرد. البته طرح توسعه بیمارستان همچنان ادامه دارد.
افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستان او درمورد آمار مراجعات به بیمارستان فیروزآبادی، بیان نمود: با آغاز طرح توسعه بیمارستان، آمار رفتن به اورژانس که حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر در روز بود، هم اکنون به حدود ۱۲۰ رجوع در روز رسیده است. این مورد سبب افزایش ضریب اشغال تخت تا دو برابر آمار گذشته شده است. از طرفی با توجه به این که از مردادماه ۱۴۰۱ کلینیک ویژه بیمارستان افتتاح شد تا همه روزه از ساعت ۱۴ با حضور تمام تخصص های پزشکی پاسخگوی احتیاج به خدمات دولتی باشد، بدین سان ظرفیت پذیرش بیماران، ضریب اشغال تخت و به دنبال آن درآمد بیمارستان افزوده شد.


و اما اخطار ایمنی و آتش نشانی این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در پاسخ به سوالی در رابطه با ایمنی ساختمان های بیمارستان، توضیح داد: با وجود بازسازی ها و نوسازی های انجام شده اما ما هم مبتلا به موضوع هایی نظیر اخطار ایمنی و آتش نشانی هستیم؛ چونکه بلوک قدیمی که بخش های ICU بیمارستان در آنجا قرار دارد هنوز بهسازی نشده است. با توجه به این که آتش نشانی این قسمت از مجموعه را تایید نکرد، احیای آن بخش در دستور کار ما قرار دارد و با نظارت دانشگاه و دفتر فنی مرحله به مرحله پیش می رویم و شاید جزو بیمارستان های پیش رو در این حوزه باشیم.
افزایش خدمات و کاهش درآمد مهم ترین چالش ایام کرونا طیبی درمورد چالش هایی که کرونا برای این مرکز درمانی رقم زد، اظهار داشت: در پیک های سنگین کرونا همه بیمارستان ها گرفتار چالش شدند و ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم و حتی چالش های بیشتری هم داشتیم چونکه میتوان گفت پوشش دهی تمام منطقه شهر ری به عهده ما بود. با آغاز انتشار کرونا اعمال الکتیو (غیرضروری) لغو شدند و همین سبب شد درآمدهای بیمارستان کاهش قابل ملاحظه ای یابد و این در حالی بود که بار کاری افزایش پیدا کرده بود. از طرفی با توجه به این که افراد زیادی را در زمان کرونا به واسطه این بیماری از دست دادیم، بار روحی این مورد هم چالش مهم دیگر ما بود که خانواده بیمار با خاطره بد مرکز را ترک می کردند.
و چالشی از جنس کمبود نیروی انسانی... وی در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از فروکش کردن پیک های کرونا بیمارستان با چالش فهرست انتظار ارائه ی خدمت روبرو شده است یا خیر؟، اضافه کرد: تلاش می نماییم خدمات سرپایی را با کمترین فهرست انتظار عرضه دهیم. از طرفی ما محدودیت زمانی برای انجام اعمال جراحی الکتیو قائل نشدیم و حتی برخی اعمال شاید تا نیمه های شب به طول بیانجامد. تلاش کردیم فهرست انتظار طولانی اتفاق نیفتد البته تنها بُعد ارائه ی خدمت مهم نیست بلکه باید از نظر تعداد تخت هم آمادگی پذیرش وجود داشته باشد که امکان دارد در این حوزه چالش داشته باشیم؛ چونکه نیروی انسانی کافی جهت راه اندازی تخت های بیشتر وجود ندارد.


تفاوت چشم گیر میان تخت های مصوب و فعال بیمارستان او ضمن اشاره به این که تعداد تخت های مصوب بیمارستان ۵۴۱ تخت است که حالا ۲۸۱ تخت فعال است، دلیل فاصله زیاد تعداد تخت فعال تا تعداد تخت مصوب را کمبود نیروی انسانی عنوان نمود و اظهار داشت: با رایزنی های صورت گرفته درحال رفع این مشکل هستیم اما در بُعد نیروی پزشکی و پرستاری کمبود فاحش داریم و این درحالی است که امکانات، تجهیزات و... فراهم است اما به دلیل کمبود نیرو نتوانستیم به بالاترین حد پتانسیل خود برسیم. در این حوزه با دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت درخواست خویش را مطرح کرده ایم، کمک هایی صورت می گیرد اما چالش نیروی انسانی در کل کشور وجود دارد.
وی با تکیه بر این که معضل کمبود نیرو تنها شامل پزشکان نیست، اضافه کرد: این چالش در مورد نیروهای پرستاری هم وجود دارد؛ اگر استاندار نیروی انسانی پرستاری به ازای هر تخت ۱.۱ است ما با ۰.۷ پرستار به ازای هر تخت بیمارستان را با تعداد تخت فعلی اداره می کنیم و مجموعه با اضافه کار پرسنل و حداقل نیرو به کار خود ادامه می دهد.


کیلومترها سفر برای رسیدن به بیمارستان این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: البته با عنایت به موقعیت جغرافیایی بیمارستان فیروزآبادی و فاصله تا شهر تهران این امر هم چالشی برای نیروی انسانی است که باید ساعت ها و یا کیلومترها برای رسیدن به بیمارستان در راه باشند و همین مساله سبب کاهش اقبال پزشکان و کادر درمان برای حضور در بیمارستان است.
لزوم ایجاد جذابیت های شغلی جهت ماندگاری پزشکان وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر ماندگاری پزشکان و پرسنل است تا بیماران ما برای انتخاب پزشک معالج بین هر دو گروه پزشکان جوان و پزشکان قدیمی تر و با تجربه تر حق انتخاب داشته باشند. از سال ۱۳۹۵ تابحال تلاش در جذب اعضای هیئت علمی داشتیم و کمترین ریزش را در این بخش داشتیم و به دنبال افزایش جذابیت ها برای ماندگاری پزشکان هستیم.
کاهش انگیزه پزشکان با وجود سقف کارانه و مالیات پلکانی وی ادامه داد: بخش های درمانی بیمارستان درآمدی برای ما ندارد و بیشترین چیزی که به اداره مالی بیمارستان کمک می نماید اتاق عمل و ICU ها هستند اما بطور قطع همان هم برای جراح راضی کننده نیست. تعداد بسیار زیادی پزشک در کشور وجود دارند اما آیا همگی حاضر به کار کردن در مراکز دولتی با تعرفه های فعلی هستند؟ از طرفی سقف کارانه هم پزشکان را محدود می کند و انگیزه پزشک را می کاهد و در کنار آن مالیات پلکانی از پزشکان هم دریافت می شود.
تعرفه های درمانی منطقی نیست او با تکیه بر این که تعرفه های بخش درمانی به هیچ عنوان با هزینه ها همخوانی ندارد، اظهار نمود: با عنایت به افزایش هزینه ها عملا هیچ منطقی پشت تعرفه درمانی نیست و عرضه دهنده خدمت برای ادامه فعالیت گرفتار مشکل می شود. هیچ تناسبی میان هزینه خدمتی که عرضه می شود با هزینه ای که از بیمار دریافت می شود، وجود ندارد و کسانی که دست اندرکار این مورد هستند باید تصمیمات را بازبینی کنند که هم مردم و هم عرضه دهندگان خدمت از این نقطه سود ببرند.
وی گستردگی فضای فیزیکی بیمارستان را یکی از نقاط قوت مرکز آموزشی_درمانی فیروزآبادی خواند و اظهار نمود: در این فضا میتوان با شرایط راحت تری طرح های توسعه را دنبال کرد البته قبلا با توجه به این که ساختمان های درمانی با فواصل زیادی از یکدیگر قرار داشتند مشکلاتی در جابه جایی بیماران و دستگاه ها داشتیم و همین سبب خرابی برخی دستگاههای ما هم می شد اما این چالش هم مرتفع شد.


معضل سرویس دهی به دستگاه ها و تجهیزات او درمورد وضعیت خرید، تعمیر و نگهداری دستگاه ها و تجهیزات بیمارستان فیروزآبادی، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین معضلات سرویس دهی به دستگاه ها است چونکه خیلی اوقات شرکت ها از بیمارستان طلبکار هستند؛ چونکه بیمارستان به سبب بدهی بیمه ها توانایی خود در پرداخت هزینه ها را از دست داده است. از طرفی مبحث تحریم ها هم بر خرید و تعمیر دستگاه اثرگذار می باشد اما در هر صورت با هر روشی که توانستیم تلاش در مرتفع ساختن مشکل داشتیم و تابحال مشکل پایدار نداشتیم و با کمک خیرین و دانشگاه از موانع این چنینی عبور کردیم.
بدهی یکساله برخی بیمه ها به بیمارستان وی در رابطه با مشکلاتی که بیمارستان با بیمه ها و عدم پرداخت مطالبات دارد، اظهار داشت: این بدهی ها ابتدا در اداره بیمارستان و به دنبال آن در خدمت دهی به مراجعین مشکل آفرین است. متاسفانه بدهی برخی بیمه ها به یک سال هم می رسد.
رئیس بیمارستان فیروزآبادی ضمن اشاره به این که این مرکز فاقد همراه سرا برای بیمارانی است که از شهرهای دیگر رجوع می کنند، افزود: البته مددکاری در این حوزه فعال است. ما تا جایی که امکان داشته باشیم، کمک خواهیم کرد؛ اما مواردی مانند چادرخوابی ها گاهی اوقات در کنار بیمارستان ما هم مشاهده می شود. در طرح توسعه بیمارستان قصد ساخت همراه سرا را داشتیم که متاسفانه هنگام اجرا و ساخت، بودجه کافی برای تحقق این هدف نداشتیم.




منبع:

1402/02/11
11:20:45
5.0 / 5
402
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت
خود درمانی کلید تغییر، در دستان شماست