آیا رعایت بهداشت سبب مبتلاشدن به آلزایمر می شود؟

خود درمانی: خراسان رضوی بیماری آلزایمر، بیماری فلج کننده عصبی است که موجب آتروفی مغز و متعاقب آن مرگ سلول های مغزی می شود. این بیماری یکی از شایع ترین علل زوال عقل وابسته به پیری است که توانایی فرد برای تفکر و عملکرد اجتماعی را مختل می کند. زوال عقل حدودا 50 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد که از این تعداد، بین 60 تا 70 درصد به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.

به نقل از هلث، با وجود شیوع آلزایمر خصوصاً در بیماران مسن، مؤسسه ملی پیری ایالات متحده اشاره کرد که دانشمندان هنوز بطور کامل نمی دانند چه چیزی موجب ایجاد این بیماری می شود؛ بااینکه سن یک علت مستقیم نیست اما یک عامل خطر شمرده می شود، بطوریکه تعداد بیماران مبتلا به آلزایمر حدودا هر پنج سال، پس از سن ۶۵ سالگی دو برابر می شوند. همین طور خطرات ژنتیکی را نیز باید در مبتلاشدن به آلزایمر درنظر گرفت، با سابقه خانوادگی که نشان دهنده احتمال بیشتر مبتلاشدن به این بیماری است.
علاوه بر عوامل خطر شناخته شده، یک عامل کمتر شناخته شده دیگری نیز وجود دارد که می تواند عامل مبتلاشدن به آلزایمر محسوب شود؛ این عامل بهداشت ضعیف است اما آیا به این معنا است که هر بار دوش نگیرید، خودرا در معرض خطر زوال عقل قرار می دهید؟ لزوماً خیر، اما اگر خودرا تمیز نگه ندارید، ممکنست خودتان را برای مشکلات این مسیر آماده کنید.
وقتی صحبت از ارتباط بین پاکیزگی و آلزایمر می شود، بنظر می رسد یکی از بزرگترین عوامل خطر، بهداشت نامناسب دهان و دندان است. نتایج مطالعه منتشرشده سال ۲۰۲۰ در مجله بیماری آلزایمر نشان داد، باکتری هایی که موجب بیماری لثه می شوند با ایجاد آلزایمر نیز مرتبط هستند. این نتیجه باکتری های بافت ملتهب لثه است که از دهان، به جریان خون سپس به مغز حرکت می کنند.
علاوه بر این، نتایج مطالعه سال ۲۰۱۹ انتشار یافته در نشریه پیشرفت های علمی نشان داد، باکتری Porphyromonas gingivalis که موجب بیماری لثه می شود، در مغز تعداد کمی از بیماران مبتلا به آلزایمر وجود دارد.
بطور مشابه، نتایج مطالعه منتشرشده دیگری در نشریه آلزایمر و دمانس: تشخیص، ارزیابی و نظارت بر بیماری در سال ۲۰۲۲ انتشار یافت، نشان داد که افراد مسن تر با باکتری های مضر فراوان در دهان، احیانا یک نشانگر زیستی کلیدی برای آلزایمر - آمیلوئید بتا - در مایع مغزی نخاعی خود دارند.
از جانب دیگر، ممکنست خطری وجود داشته باشد که می تواند از تمیزی بیش از اندازه ناشی شود. برمبنای نتایج مطالعه منتشرشده سال ۲۰۱۳ در نشریه تکامل، پزشکی و بهداشت عمومی، کشورهای ثروتمندتر با بهداشت بهتر در حقیقت نرخ بالاتری از آلزایمر دارند.
«فرضیه بهداشت» نشان میدهد که محیط های تمیزتر خطر مبتلاشدن به آلرژی و بیماریهای خود ایمنی را با خود به همراه دارند. بهداشت این مناطق منجر به قرار گرفتن کمتر افراد آن در معرض باکتری ها و ویروس های مختلف می شود که می توانند بر رشد سیستم ایمنی تأثیر بگذارند و مغز را در معرض التهاب در رابطه با آلزایمر قرار دهند.
هم اکنون هیچ راهی برای جلوگیری مستقیم از شروع آلزایمر وجود ندارد اما برخی شواهد نشان می دهند که افزایش فعالیت بدنی، تمرینات شناختی و کنترل فشار خون ممکنست به شما کمک نماید. علاوه بر این، رعایت بهداشت دهان و دندان، خصوصاً استفاده از نخ دندان مهمست.
وقتی نوبت به مراقبت از بدن می رسد، بدیهی است که باید آنرا تمیز نگه دارید. برای مثال شستن مرتب دست ها پیشنهاد خوبی است. با این وجود، بهتر است در صورت امکان بجای صابون ضد باکتری، از صابون معمولی استفاده کنید. طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، صابون های ضد باکتری حاوی ماده ای به نام تریکلوزان هستند و قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، این سازمان معتقد می باشد که تریکلوزان ممکنست به باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک نماید.
بهداشت دهان و دندان خوب، همراه با شستشوی منظم دست ها با صابون های طبیعی یا ارگانیک، در کوتاه مدت شما را سالم نگه می دارد. علاوه بر این، ممکنست از نظر شناختی، در ادامه راه، برای شما مفید باشد.

1401/07/04