رئیس سازمان غذا و دارو مطرح كرد؛

صادرات ۲۵ میلیون دلاری دارو و تجهیزات پزشكی ایران به عراق

صادرات ۲۵ میلیون دلاری دارو و تجهیزات پزشكی ایران به عراق

خود درمانی: رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: ایران در زمینه دارو و تجهیزات پزشكی سالانه ۲۵ میلیون دلار صادرات به كشور عراق دارد و ظرفیت افزایش صادرات تا مرز ۲۰۰ میلیون دلار را در این بازار داراست.


به گزارش خود درمانی به نقل از مهر، مهدی پیرصالحی در نشست مشتركی كه با حضور وزیر بهداشت و وزیر تجارت كشور عراق انجام شد درباره ثبت داروها و تجهیزات پزشكی ایرانی در این كشور اضافه كرد: با وجود تفاهم نامه هایی كه از قبل بین وزارت بهداشت دو كشور منعقد شد، متأسفانه فرآیند ثبت داروهای ایرانی در عراق هنوز هم با سرعت قابل قبول صورت نمی گیرد. امروزه بیشتر از ۱۲۰ داروی ایرانی در كشور عراق وجود دارد، اما فقط فرآیند ثبت ۲۰ قلم دارو تكمیل شده است.

پیرصالحی بیان كرد: تصور می شود با حضور داروهای ایرانی در بازار عراق این كشور می تواند به میزان ۵۰ درصد صرفه جویی ارزی در واردات داروها داشته باشد. وی افزود: ایران در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی پیشرفت های قابل توجهی داشته است و ما تصور می نماییم در زمینه آرایشی و بهداشتی باز امكانات مطلوبی را برای همكاری مشترك بین دو كشور داشته باشیم. بطوریكه هم اكنون در حدود ۸۰ میلیون دلار محصولات آرایشی و بهداشتی به كشور عراق صادر می شود. رئیس سازمان غذا و دارو اضافه كرد: شركت های ما می توانند تكنولوژی خودرا به كشور عراق منتقل كنند و ما انتظار داریم در چنین شرایطی كه ایران گرفتار تحریم شده است، كشور عراق باز در زمینه انتقال پول به كشورهای اروپایی برای خرید دارو و تجهیزات پزشكی به ما كمك نماید. وی اظهار نمود: دارو و تجهیزات پزشكی جز اقلام بشر دوستانه شمرده می شود و نباید تحریم ها روی این اقلام اعمال شوند، اما متأسفانه تحریم های آمریكا بر حوزه دارو و تجهیزات پزشكی تأثیر منفی گذاشته و موجب ایجاد مشكلاتی برای كشور ما شده است. پیرصالحی اضافه كرد: با عنایت به منابع ارزی ایران در كشور عراق، می توان از این پول برای خرید دارو و تجهیزات پزشكی از كشورهای اروپایی استفاده گردد. او در آخر بیان كرد: با عنایت به ایجاد زمینه های همكاری بین دو كشور در زمینه غذا، می توان با راه اندازی آزمایشگاه های مشترك مرزی، واردات و صادرات مواد غذایی بین دو كشور را تسهیل نماییم چراكه فرآیندهای آزمایشات بسیار زمان بر است و در مواد غذایی به سبب مدت مصرف كوتاه مدت آنها، این فرآیند نمی تواند طولانی باشد بدین سبب راه اندازی آزمایشگاه های مرزی لزوم دارد. امید است در مسافرت آینده رئیس جمهوری ایران و تیم همراه به كشور عراق، تفاهم نامه های خوبی با كشور عراق منعقد و سریع تر اجرایی شود.

1397/12/19
22:35:47
5.0 / 5
4837
تگهای خبر: آزمایش , آزمایشگاه , بهداشت , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت