گفتگوی تفصیلی مهر؛

روزانه ۷ تا۱۰ بیمار منتظر پیوند فوت می كنند، آمار مرگ مغزی در كشور

روزانه ۷ تا۱۰ بیمار منتظر پیوند فوت می كنند، آمار مرگ مغزی در كشور

خود درمانی: رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان، با عنوان این مطلب كه روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در كشور فوت می كنند، بر ترویج بیش از پیش فرهنگ اهدای عضو تصریح كرد.



دكتر كتایون نجفی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: مبحث اهدای عضو از سال ۱۳۶۸ كه حضرت امام(ره) فتوای جایز بودن آن را صادر فرمودند، در كشور شروع شد و از سال ۷۹ و به دنبال مصوبه مجلس شورای اسلامی كه قانون اهدای عضو تصویب گردید، در دستور كار قرار گرفت و در ادامه شبكه فراهم آوری اعضا تشكیل شد.
روند رو به افزایش پیوند عضو در كشور
وی با تاكید بر روند رو به افزایش پیوند عضو در كشور، خاطرنشان كرد: از سال ۸۱، هر سال شاهد روند رو به افزایش اهدای عضو در كشور هستیم، بطوریكه در سال های ۸۹ و ۹۰، این وضعیت تسریع شده است.
نجفی زاده با عنوان این مطلب كه هر چه تعداد اهدای عضو بیشتر باشد در نتیجه آمار پیوند بالا می رود، اضافه كرد: به جهت اینكه بتوانیم مبحث اهدای عضو در كشور را نهادینه نماییم، می بایست از یك ساختار منسجم در سیستم درمانی برای اهدا و پیوند برخوردار باشیم. ضمن اینكه، توجه به فرهنگ اهدای عضو هم باید بیش از پیش ترویج شود.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانی ها با تاكید بر اینكه در زمینه ساختار اهدا و پیوند عضو روز به روز در حال بهتر شدن هستیم، خاطرنشان كرد: حدودا تمامی استان های كشور این ساختار را دارند و یا اینكه در حال تشكیل است.
فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو
نجفی زاده به مقوله فرهنگ سازی در اهدای عضو اشاره نمود و اظهار داشت: ارگان های مختلف در این زمینه كمك كرده اند و مردم هم روز به روز، بیشتر با مبحث اهدای عضو آشنا می شوند كه همین امر منجر به این شده تا آمار رضایت خانواده های مرگ مغزی برای اهدای عضو در كشور بالا برود.
وی بر لزوم ترویج فرهنگ اهدای عضو تصریح كرد و اضافه كرد: شرایط برای بهتر شدن فرهنگ اهدای عضو در كشور وجود دارد و باید تمام تلاش خویش را بكار گیریم تا بتوانیم، این فرهنگ را در كشور نهادینه سازیم.
آمار مرگ مغزی در كشور
نجفی زاده با اشاره به اینكه سالی ۵ تا ۸ هزار مورد مرگ مغزی در كشور به علت آمار بالای تصادفات و حوادث شغلی و... رخ می دهد، اظهار داشت: از این تعداد مرگ مغزی، ۵۰ درصد یعنی ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مورد قابلیت اهدا دارند و در بقیه به علت سن بالا، بیماری های واگیر و...، امكان اهدای عضو وجود ندارد.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانی ها ادامه داد: با اینكه به صورت متوسط می توان از ۳۰۰۰ مورد مرگ مغزی در كشور اهدای عضو داشت، تنها یك سوم از این تعداد، یعنی ۱۰۰۰ مورد مرگ مغزی اهدای عضو انجام می گردد.
روزی ۷ تا ۱۰ بیمار منتظر پیوند فوت می كنند
وی با طرح این سئوال كه آیا به همین تعداد اهدای عضو نیاز داریم یا خیر، اظهار داشت: متاسفانه باید بگویم روزی ۷ تا ۱۰ بیمار به علت نرسیدن عضو پیوندی در كشور فوت می كنند. بنابراین، اگر تعداد اهدای عضو حتی ۲ برابر شود، دیگر هیچ بیماری در فهرست انتظار پیوند عضو فوت نمی نماید.
نجفی زاده با اشاره به آمار پیوند قلب اطفال در كشور، اضافه كرد: سال قبل در بیمارستان قلب شهید رجایی به تنهایی ۳۲ مورد پیوند قلب اطفال داشتیم كه بی نظیر بود، اما باید به این مسئله اشاره كنم كه ۱۷ كودك دیگر هم در این بیمارستان به علت نرسیدن قلب مناسب در سال قبل فوت شدند.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، در پاسخ به این سئوال كه چه راهكاری برای افزایش موارد اهدای عضو از مرگ مغزی در كشور وجود دارد، اظهار داشت: می بایست ساختار فراهم آوری و پیوند عضو را گسترش دهیم، در بعضی نقاط كشور سیستم پیوند بعضی اعضا را نداریم.
وی با اشاره به استقرار مراكز پیوند قلب، ریه و كبد در شهرهایی همچون تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، اضافه كرد: حتی با وجود تلاش شبانه روزی و فعالیت بی نظیر تیم شیراز و در درجه بعد بقیه تیم ها از ۲۵۰۰ بیمار نیازمند پیوند كبد در سال، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر پیوند عضو می شوند.
ضرورت گسترش مراكز پیوند عضو
نجفی زاده ادامه داد: باید تعداد مراكز پیوند عضو به اندازه نیاز در كشور باشد. ضمن اینكه بودجه و اعتبارات برای تجهیز و گسترش مراكز پیوند عضو می بایست به موقع تامین گردد. در زمینه فرهنگ اهدای عضو هم باید كار بیشتری صورت بگیرد. در آمریكا ۵۳ درصد بزرگسالان این كشور برای اهدای عضو ثبت نام كرده اند و این آمار در كشور ما حدود ۱۰ درصد است.
وی اضافه كرد: لازم است اطلاعات مردم در زمینه اهدای عضو بیشتر شود، اینكه برخی هنوز مرگ مغزی را با «كما» یكسان می دانند، نشان داده است كه می بایست بیشتر بر روی مبحث اهدای عضو از مرگ مغزی در كشور كار شود.
میزان رضایتمندی خانواده ها برای اهدای عضو
نجفی زاده با اشاره به تلاش های صورت گرفته در رسانه ها برای ترویج فرهنگ اهدای عضو، اظهار داشت: این تلاش ها سبب شده آمار متوسط رضایت گیری از خانواده افراد مرگ مغزی در كشور به ۷۰ درصد برسد.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانی ها با بیان این مطلب كه در صورت اطلاع خانواده از ثبت نام فرد مرگ مغزی برای اهدای عضو میزان رضایت به نزدیك ۱۰۰ درصد می رسد، اضافه كرد: در صورتی كه خانواده اطلاعی از نظر فرد نداشته باشند، میزان رضایت برای اهدای عضو مرگ مغزی به ۴۸ درصد می رسد.
وی در عین حال به مسائل دیگری كه منجر به ارتقای فرهنگ اهدای عضو در كشور می شود، اشاره نمود و اظهار داشت: آمارها نشان داده است ۳۸ درصد اهداكنندگان عضو مرگ مغزی سرپرست خانوار هستند كه لازم است خانواده آنها مورد حمایت قرار گیرند.
فعالیت انجمن اهدای عضو ایرانیان
نجفی زاده به فعالیت انجمن اهدای عضو ایرانی ها اشاره نمود و اضافه كرد: این انجمن با هدف تسریع در انجام كارهایی تشكیل شد كه ممكن است در وزارت بهداشت با كندی پیش برود. از همین رو، جمعی از متخصصین بنام اهدا و پیوند اعضا در این انجمن دور هم جمع شده اند. در سال ۹۶ یكی از بزرگترین اتفاقات اهدا و پیوند كشور رقم خورد و تفاهم نامه هایی با وزارت بهداشت به امضا رسید كه طی آن یك سری از وظایف وزارت بهداشت به انجمن واگذار شد.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، ورود مبحث اهدای عضو به كتاب های درسی دانش آموزان را یكی دیگر از موفقیت های این انجمن عنوان نمود و اظهار داشت: با همكاری معاونت تالیف كتب درسی وزارت آموزش و پرورش مبحث اهدای عضو در كتاب های درسی دانش آموزان پایه نهم و یازدهم قرار گرفته و امیدواریم در سال ۹۷ شاهد تغییرات بیشتری در زمینه اهدای عضو در كشور باشیم.
وی اضافه كرد: اگر نظرمان را حتی به صورت شفاهی به اطرافیانمان درباره تكلیف اعضایمان بعد از مرگ بگوییم سبب می گردد در صورت وقوع حادثه تصمیم درست بگیرند. برای گرفتن كارت اهدای عضو از طرق مختلف می توان اقدام نمود. با استفاده از سامانه مركزی كارت اهدای عضو انجمن اهدای عضو ایرانی ها به آدرس www.ehda.center بلافاصله اطلاعات فرد وارد سامانه مركزی كارت اهدای عضو شده و برخلاف سایر روش های ثبت نام از كل كشور قابل دسترس است.
نجفی زاده ادامه داد: همینطور با استفاده از ربات فضای مجازی انجمن به آدرس @ehdayeozv_bot ثبت نام كارت اهدای عضو می تواند در كمتر از یك دقیقه صورت بگیرد. باید این نكته را عنوان كنم كه از این دو طریق هیچ احتیاجی به داشتن كارت فیزیكی وجود ندارد ولی در صورت تمایل به داشتن كارت فیزیكی می توان تصویر كارت را پرینت گرفته و نگاه داشت.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، در انتها اظهارداشت: به امید آنكه هیچ بیماری در فهرست انتظار پیوند اعضا به علت نرسیدن عضو پیوندی فوت نكند و هیچ فرد مرگ مغزی اعضای سالم خویش را با خود به زیر خاك نبرد.

1397/01/30
15:35:35
5.0 / 5
5012
تگهای خبر: اهدای عضو , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت