مدیرعامل موسسه محك عنوان كرد؛
سه ماموریت اصلی محك در پشتیبانی از كودكان مبتلا به سرطان
خود درمانی: مدیرعامل موسسه خیریه محك، اظهار داشت: محك، در كنار انجام ماموریت اصلی خود كه حمایت همه جانبه از كودكان مبتلا به سرطان است، به مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه می پردازد.
به گزارش خود درمانی به نقل از مهر، پنجمین همایش بین المللی مسئولیت اجتماعی شركت ها به مناسبت روز جهانی سرطان كودك، با محوریت «مدل های برنامه ریزی، مدلهای اجرا و استاندارهای گزارش دهی» در مؤسسه خیریه محك اجرا شد. در این رویداد علمی متخصصان ملی و بین المللی، صاحبان بنگاه های اقتصادی، فعالان عرصه اقتصاد و مدیریت و سازمان های مردم نهاد حضور داشته و به ایراد سخنرانی و بیان تجربیات خود پرداختند. آراسب احمدیان مدیرعامل موسسه خیریه محك با بیان آنكه این همایش، آخرین برنامه ایست كه محك در امتداد گسترش مفهوم مسئولیت اجتماعی شركت ها برگزار كرده است اظهار داشت: محك از سال ۱۳۸۵ و در مقدمه برنامه استراتژیك خود، به سوژه مسئولیت اجتماعی پرداخته و تلاش نموده است تا در ۱۲ سال ضمن تبیین این مفهوم در جامعه، به عملیاتی شدن و مدل سازی آن باز توجه كند. وی، سپس به بررسی سه سوژه تبیین مفهوم، عملیاتی و مدل سازی مسئولیت اجتماعی پرداخت و اضافه كرد: نگاهی به مدلهای كسب و كار به ما نشان داده است كه امروزه فعالیت های ساخت یافته نظری و عملی در حوزه مسئولیت اجتماعی شركت ها شكل گرفته است كه از آن جمله می توان به راه اندازی كمیسیون حاكمیت شركتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه ها در اتاق بازرگانی ایران و تهران؛ تعریف استاندارد ارزیابی فعالیت های مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی و رتبه بندی آنها در انجمن مدیریت ایران؛ اهدای نشان مسئولیت اجتماعی و جایزه مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی ایران؛ راه اندازی پلتفورمی برای ثبت نیازهای سازمان های مردم نهاد توسط مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف انجام مسئولیت اجتماعی حوزه دانشگاه بوسیله رفع نیازهای پژوهشی و تعریف ده ها پروژه مسئولیت اجتماعی شركت ها و بنگاه های اقتصادی با سازمان های مردم نهاد و نهادهای اجتماعی اشاره نمود. احمدیان با بیان آنكه در امتداد عملیاتی شدن مسئولیت اجتماعی، مركز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز محك با همراهی بخش خصوصی افتتاح شد كه در سال ۲۰۱۸ جایزه طلای انجمن بین المللی مدیریت پروژه را به دست آورد اظهار داشت: اهمیت این دستاورد موجب شد تا محك پانل تخصصی «تأثیر به كارگیری دانش مدیریت در پروژه های بشردوستانه سازمان های مردم نهاد» را در چهاردهمین «كنفرانس بین المللی مدیریت پروژه» به منظور تبادل تجربه با سایر مؤسسات خیریه برگزار كند. محك باور دارد كه به واسطه این دانش سازمان های مردم نهاد حوزه سرطان می توانند به پیشبرد پروژه هایشان، استفاده بهینه از منابع و امكان گزارش دهی استاندارد دست یابند و در نظر دارد تا این باور را در سطح جهانی و انجمن UICC و سازمان های بین المللی همكار در حوزه سرطان باز مطرح كند تا از این دانش در امتداد اهداف خود استفاده كنند. ایشان سپس به سوژه مدل سازی مسئولیت اجتماعی اشاره نمود و اضافه كرد: دانشكده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، دانشكده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیركبیر، دانشكده مدیریت دانشگاه تهران، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق كودكان سازمان ملل متحد (UNICEF)، انجمن بین المللی مدیریت پروژه (IPMA)، انجمن مدیریت پروژه ایران و سازمان مدیریت صنعتی حامی ملی و بین المللی حامی این همایش بودند كه نشان از توجه ایشان به سوژه مسئولیت اجتماعی دارد. از طرف دیگر دو پانل تخصصی با عنوان مدلهای برنامه ریزی و مدلهای اجرا در این همایش با حضور اساتید دانشگاه، متخصصان اقتصادی و فعالان سازمان های مردم نهاد اجرا شد. دبیر پنجمین همایش بین المللی مسئولیت اجتماعی شركت ها در ادامه با بیان آنكه هم اكنون ما با مفهومی ساخت یافته مواجه هستیم و سازمان های زیادی درگیر فازهای عملیات این مفهوم، در چرخه بهبود مستمر هستند، افزود: دانشگاه ها و مراكز علمی فاز طراحی را هدایت می كنند، نهادهای اجتماعی و سازمان های مردم نهاد طرح ها و پروژه های مسئولیت اجتماعی را عملیاتی و پیاده سازی می كنند، سازمان های ممیزی به پایش، اجرا، ارزیابی و رتبه بندی می پردازند و اصلاحات حاصل از این ارزیابی ها، به بهبود طراحی و اجرا در آینده منجر خواهد شد. وی ادامه داد: شرایط موجود دلالت بر آن دارد كه تداوم اقدامات ترویجی در این حوزه، ثمربخش بوده و مفهوم مسئولیت اجتماعی جاری گردیده است و بازیگران مختلف این عرصه كارهای درستی را به شكل درست در این حوزه آغاز نموده و حتما ادامه خواهند داد. از این رو مؤسسه خیریه محك پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی شركت ها را بعنوان آخرین گام مأموریت خود در این حوزه تلقی نموده و مسیر دوازده ساله ترویج و توسعه مفهوم مسئولیت اجتماعی شركت ها را موفقیت آمیز و خاتمه یافته تلقی می كند. احمدیان با تاكید بر اینكه محك هم اكنون مسئولیت خودرا توسعه دو مفهوم بنیادین شفافیت و پاسخگویی می داند اظهار داشت: موسسه خیریه محك همواره در كنار انجام مأموریت اصلی خود كه حمایت همه جانبه از كودكان مبتلا به سرطان و خانواده آنان در سه حوزه خیریه، درمان و تحقیقات علمی است به مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه می پردازد چراكه اركان محك به این نقش اعتقاد دارند. بر همین اساس، محك از این پس و در چارچوب برنامه های راهبردی سوم و چهارم، به توسعه دو مفهوم بنیادین شفافیت و پاسخگویی بعنوان اساسی ترین ارزش های مؤسسه خیریه محك و مهم ترین وظایف سازمان های مردم نهاد در قبال جامعه می پردازد. مدیرعامل موسسه محك درانتها اظهار داشت: محك با اتكا به دانشی كه با حضور داوطلبانه در استانداردهای بین المللی به دست آورده و همین طور با اتكا به ظرفیت های عظیم جامعه مدنی كشور عزیزمان كه پیمودن حتی یك قدم از مسیر طولانی محك بدون حضور آنها میسر نبود امیدوار است در افق ۱۴۰۵ و با به انتها رسیدن چهارمین برنامه استراتژیك، این دو ارزش بنیادین به شكلی ساخت یافته، عملیاتی و قابل پایش باشند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب