مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:

میوه ها را بعد از پوست كندن بلافاصله مصرف كنید

میوه ها را بعد از پوست كندن بلافاصله مصرف كنید

خود درمانی: مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینكه میوه ها باید به خوبی شسته شوند و موقع مصرف، پوست آن ها گرفته شود، اظهار داشت: میوه ها وقتی بریده یا پوست كنده می شوند، باید همان موقع مصرف شوند. باقی ماندن میوه در مدت زمان طولانی تر، حتی در ظروف دربسته ارزش غذایی آن را می كاهد و ویتامین هایش ازبین می رود.



به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا دكتر زهرا عبداللهی با اشاره به اینكه روزانه در رژیم غذایی هر فردی باید ۲ تا ۴ واحد میوه گنجانده شود، اظهار داشت: میوه ها در مقایسه با گروه های دیگر غذایی، انرژی و پروتئین كمتری دارند و برعكس دارای مقادیر قابل توجهی فیبر، ویتامین ها و املاح معدنی هستند. مواد مغذی مهم این گروه شامل ویتامین A، ویتامین C، فیبر، مواد معدنی و بتاكاروتن است.

وی درمورد بتاكاروتن اظهار داشت: موادغذایی غنی از بتاكاروتن در رژیم غذایی به تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین A كمك می نماید ازاین رو میوه هایی با رنگ های سبز، زرد، نارنجی حاوی میزان قابل توجهی از بتاكاروتن است همینطور تیره بودن این رنگ ها نشان از غلظت بالاتری از بتاكاروتن دارد. بتاكاروتن برای پیشگیری از مبتلا شدن به انواع بیماری ها همچون بیماری های قلبی و سرطان ها مؤثر است چنانچه ذخیره بتاكاروتن در بدن كافی نباشد، توان سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا كاسته می شود و بدین سان ممكن است در معرض مبتلا شدن به انواع عفونت ها قرار بگیرد.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینكه علاوه بر سبزی ها، گروه میوه ها خاصیت آنتی اكسیدان دارند، خاطرنشان كرد: منظور از یك واحد میوه، یك عدد میوه متوسط است كه هر فردی روزانه باید بین ۲ تا ۴ واحد باید مصرف كند و سفارش می گردد میوه در بین وعده استفاده گردد.

وی با اشاره به اینكه بهتر است به جای آبمیوه، خود میوه مصرف شود، اظهار داشت: با آبگیری فیبر موجود در میوه ها ازبین می رود و از سویی مصرف آبمیوه های پاكتی كه حاوی آب و شكر و اسانس است، سفارش نمی گردد.

عبداللهی درمورد نحوه مصرف میوه توضیح داد: میوه ها باید به خوبی شسته شوند و موقع مصرف، پوست آن ها گرفته شود چراكه احتمال باقی ماندن سموم دفع آفات روی آن ها زیاد است.

به گزارش وبدا، مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمورد سالمندان و افرادی كه مشكلات گوارشی دارند، اظهار داشت: این افراد به علت اینكه نمی توانند میوه و سبزی را به صورت خام مصرف كنند، می توانند میوه و سبزی را به صورت بخارپز یا كمپوت بخورند و بهتراست این كمپوت ها به صورت خانگی و با مقادیر اندك شكر تهیه شود.چ

روزانه تا پنج وعده از گروه سبزیجات استفاده كنید

به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینكه سبزی ها منبع غنی ویتامین ها، فیبر، املاح معدنی و آنتی اكسیدان هستند، بر مصرف سه تا پنج وعده از گروه سبزیجات در روز تصریح كرد.

وی با اشاره به اینكه گروه غذایی سبزی ها از اصلی ترین مواد مغذی هستند، اظهار داشت: بخش اعظم ویتامین ها، فیبر و املاح معدنی روزانه با مصرف انواع سبزی ها تامین می گردد. برای مثال ویتامین A، B و C در گروه سبزی ها فراوان یافت می گردد.

وی اضافه كرد: سبزی ها علاوه بر ویتامین ها، حاوی آنتی اكسیدان هایی هستند كه خاصیت ضد سرطان دارند همینطور فیبر غذایی موجود در سبزی ها برای پیشگیری از چاقی، اضافه وزن، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست لازم است. در عین حال سفارش می گردد كه روزانه بین ۳ تا ۵ واحد از گروه سبزی ها استفاده شود، هر واحد مثلا به اندازه مصرف یك لیوان یا یك بشقاب كوچك سبزی، یك گوجه، خیار یا هویج متوسط است.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینكه بهتر است همراه وعده نهار و شام، سالاد و سبزی مصرف شود، اظهار داشت: سفارش می گردد سالاد بدون سس مصرف و به جای آن، از چاشنی های سالم تر مانند روغن زیتون، سركه، آبلیمو یا آبغوره استفاده گردد و در صورت مصرف سس هم باید به مقدار اندك و از نوع سس های كم چرب باشد.

عبداللهی درمورد نحوه مصرف سبزی ها اظهاركرد: تا حد امكان سبزی ها را باید به صورت خام مصرف كرد زیرا پختن سبزی بخصوص به مدت طولانی باعث از بین رفتن ویتامین های آن می گردد.سبزی خوردن، گوجه فرنگی، پیاز، گل كلم، شلغم، ترب، انواع فلفل سبز مثال هایی از سبزی های خام هستند و در صورت در دسترس بودن باید مصرف آن ها را همراه با غذا تشویق كرد اما درصورت پختن سبزیجات، نباید بیش از ۲۰ دقیقه طبخ شوند. از طرفی سرخ كردن، ارزش غذایی سبزی را ازبین می برد.

وی ادامه داد: اگر برای وعده ناهار یا شام سالاد در نظر گرفته می گردد نباید از ساعات قبل سالاد را تهیه كرد زیرا ویتامین های موجود در مواد تشكیل دهنده سالاد مثل گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه ای، خیار و كاهو در معرض هوا تخریب می گردد و از بین می رود.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینكه كودكان سنین مدرسه و دانش آموزان باید به مصرف جوانه گندم و جوانه ماش همراه با سالاد تشویق شوند، اظهار داشت: اگر مادران در منزل جوانه تهیه كنند، حتی بعنوان تنقلات می توانند برای افراد خانواده بخصوص كودكان و دانش آموزان از آن استفاده كنند.

بنابر اعلام وبدا عبداللهی در انتها اظهاركرد: استفاده از انواع سبزیجات پخته همراه با غذا سفارش می گردد مثلاً اسفناج پخته كه همراه با ماست و یا كشك می توان از آن بهره برد. هویج پخته، لوبیا سبز، نخود فرنگی پخته، سیب زمینی، كدو حلوایی و لبو، گل كلم، كرفس، ریواس، كنگر، بادمجان و كدوی خورشتی پخته از سبزیجاتی هستند كه در كنار غذاهای مختلف می توان آن ها را مصرف كرد.




1397/01/13
16:57:04
5.0 / 5
148
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , میوه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت