معاون دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت عنوان كرد؛

اجرای برنامه بررسی سلامت روان دانش آموزان

اجرای برنامه بررسی سلامت روان دانش آموزان

خود درمانی: معاون دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت اظهار داشت: وزارت بهداشت در جهت ارتقای سلامت روان و كاهش صدمه های رفتاری و روانی كودكان و نوجوانان برنامه هایی را با همكاری سایر سازمان ها در دست اقدام دارد.


به گزارش خود درمانی به نقل از مهر، علی اسدی در مورد وضعیت سلامت روان دانش آموزان در مدارس با تاكید بر اینكه كودكی و نوجوانی دوران مهمی برای شكل گیری شخصیت فرد در آینده است و سلامت روانی در این برهه اهمیت زیادی دارد، اضافه كرد: در مورد وضعیت سلامت روان دانش آموزان در مدارس نمی توان آمار دقیقی داد، چراكه پژوهش گسترده ای در این زمینه صورت نگرفته است، اما به طوركلی ما در مدارس و در مورد دانش آموزان با یك سری مسائل همچون اختلالات اضطرابی، افسردگی، بیش فعالی مواجه هستیم كه منجربه افت تحصیلی در دانش آموزان می گردد.معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در توضیح ریشه بروز اختلالات روانی در دانش آموزان، بیان كرد: زمینه بروز خیلی از اختلالات روانی از درون ساختار خانواده و در بستر محیطی كه فرد در آن متولد شده و زیسته است، نشات می گیرد.وی ادامه داد: كودكان یا نوجوانانی كه در خانواده آنها زمینه بروز صدمه فراهم است، بیش از سایرین مستعد نشان دادن رفتارها و اختلالات رفتاری و روانی هستند و شدت این اختلالات در شرایطی كه فرد به صورت ژنتیكی هم بار اختلالات روانی را به دوش بكشد، دوچندان می گردد.اسدی با اشاره به اینكه اعتیاد، طلاق، بیماری و فقر می تواند بر سلامت روان فرزندان در خانواده ها تاثیر منفی بگذارد، درمورد اقداماتی كه در جهت كاهش صدمه های روانی دانش آموزان در مدارس صورت گرفته است، اظهار داشت: طی دوساله اخیر، با همكاری آموزش و پرورش اقدامات جدی در دستور كار قرار گرفته است، مثلا یك برنامه مشترك تحت عنوان برنامه سلامت روان در مدارس را اجرایی كردیم، این برنامه كه به صورت یك پكیج از جانب سازمان جهانی بهداشت عرضه شده است كه در ایران به كمك وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و نیروهای علمی و تخصصی انجمن روانپزشكی كودك و نوجوان ترجمه و بومی سازی شده است.معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمورد این برنامه توضیح داد: درصدد هستیم، به سمتی برویم تا پیشگیری اولیه و ثانویه را اولویت های اولین برنامه سلامت روان در مدارس قرار دهیم تا اختلالات روانی در كودكان و نوجوانان به صورت پایه ای حل شود.وی در مورد سایر برنامه ها و اقدامات در جهت كاهش صدمه های روانی در دانش آموزان در مدارس اظهار داشت: طرحی هم تحت عنوان طرح نماد وجود دارد؛ طرح نماد، طرح جامعی است كه با همكاری آموزش و پرورش، قوه قضاییه، سازمان های بهزیستی و وزارت بهداشت كلید خورده است.معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: طرح نماد با تاكید بر سلامت جسمی، روانی، رفتاری و پیشگیری از صدمه ها درمدارس طراحی شده است و روی آن كارهای كارشناسی زیادی صورت گرفته و درنهایت به صورت پایلوت شروع شده است كه در این راستا در مدارس به كمك معلمان موارد شناسایی شده و دانش آموزان غربالگری می شوند.اسدی با اشاره به اینكه دانش آموزان غربالگری شده ای كه از نظر رفتاری و روانی دارای صدمه شناسایی شده اند، تخت مداخلات روانشناسی، درمانی و حمایتی قرار می گیرند، خاطرنشان كرد: بخشی از خدمات مداخله ای در مدارس و در موارد حادتر، بخش دیگری از خدمات توسط سازمان ها و مراكز تحت پوشش وزارت بهداشت و سایر ارگان ها عرضه داده می گردد.معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تاكید براینكه این طرح فعلا به صورت پایلوت اجرایی شده است، تصریح كرد: امیداست، در سال ۹۷ طرح نماد به صورت جامع در تمام كشور اجرا شود.وی اظهار داشت: همینطور بحث آموزش مهارت های زندگی و آموزش مهارت های فرزندپروری هم با استفاده از همكاری مشترك بین وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش دردست اقدام است كه این مهارت ها با برنامه ریزی هایی كه در سطح هر ارگانی انجام شده است، عرضه می گردد.

1396/12/24
17:52:32
5.0 / 5
69
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت